lördag 30 januari 2010

Gertrud Nilsson i Ysjö

Jag gjorde en avskrift av en gammal tidningsnotis för några dagar sedan och när jag började leta Getrud Nilsson visade det sig att jag var släkt med henne.

Gertrud Nilsson var född Andersdotter. Hon avled den 12 januari 1914 och begravdes den 15 februari. Hon titulerades som änka och födorådstagare i död- och begravningsboken. Hon var änka efter Erik Nilsson.

När jag gick in i husförhörslängden hittade jag hennes födelsedatum och det var där den 12 februari 1839. Nu var det inte riktigt rätt skulle det visa sig när jag kikade i födelseboken för enligt den så var hon född den 11 maj 1839 och döptes den 12 samma månad. Här ser man vikten av att alltid kontrollera födelsedatum i födelseboken för det händer att det blir fel i husförhörslängderna. Hon var född i Krånge och en dotter till bonden Anders Danielsson (1802-1863) och hans hustru Anna Svensdotter (1814-1898). Och det är här jag blir släkt. Anna var nämligen en dotter till Sven Jonsson (1763-1840) i Tara, Junsele sn och hans hustru Anna Johansdotter (1768-1852). Dessa två personer var min farfars morfars mormors far och mor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar