fredag 9 april 2010

Ångbåtsbryggan

Det har legat ett kort på Tradera som visar ångbåtsbryggan i Ramsele. Har bara sett detta enda exemplar av denna bild och tyvärr så blev jag överbjuden i sista stund (händer lite för ofta). Kanske är det någon som känner till ångbåtsbryggan och kan berätta mera om den och de båtar som trafikerade bryggan och älven?

Fotografen heter Stridlund och när jag tittar på kort som finns hemma hos mina föräldrar så finns det ett antal kort som denne fotograf tagit. Vem var denne man? Jag letade lite i folkräkningen för 1900 och hittade då Hans Jonas Stridlund, f. 1868 i Föllinge sn. Han skrevs som fotograf och var bosatt i Krången. Gift med Brita Justina Danielsson, f. 1871 i Borgvattnet.

3 kommentarer:

  1. Jörgen Sjölén10 april, 2010 01:03

    Jag kan tipsa om boken Ångbåtstrafiken på Faxälvens mellersta del 1875-1921 skriven av Agaton Sjödin

    SvaraRadera
  2. Hej Jörgen!

    Kan man hitta den boken på biblioteket tror du eller är det en antikvariatsbok?

    mvh

    Mats

    SvaraRadera
  3. Jörgen Sjölén10 april, 2010 22:12

    Hej Mats

    Boken finns att köpa via Svars bokhandel för 135 kronor.

    Sök på Ångbåtstrafiken på Faxälvens mellersta del 1875-1921

    I boken sägs det också att gamla träbron byggdes på 1863 talet och revs på 1950talet (troligen senare delen) och ersattes med en cementbro

    SvaraRadera