måndag 19 april 2010

Besök på Landsarkivet i Härmösand

Tisdag förra veckan besökte jag Landsarkivet i Härnösand. Det blev en intressant dag men som vanligt så hann jag inte med att titta på allt som jag tänkt och som jag hade på min lista. Det var ganska mycket folk där och det gjorde att personalen inte riktigt hann med. Fick en beställning ganska snabbt och sedan lämnade jag in flera men då slarvade de bort mina beställningslappar. Sa till efter ett tag och de letade utan att hitta så jag var precis på väg att leta fram uppgifterna om handlingarna igen då de hittade mina lappar. Någon hade tagit dem och lagt dem på sidan och glömt bort dem. Hade tänkt att titta lite i akterna till handelsregistret men det blev det inte tid till utan jag ägnade hela dagen till att titta på bouppteckningar och fota av ett antal från Junsele, Ramsele och Ådals-Lidens församlingar, blev cirka 800 bilder under dagen. Tiden går jättefort när man är där och inte behöver man mat heller, vid två på eftermiddagen kom jag på att jag inte ätit något sedan frukost vid halv åtta på morgonen. På min lista med bouppteckningar hade jag 14 namn och av dessa hittade jag rätt på tre (?) stycken men jag hittade ju en massa andra istället.

Några av de gamla böcker med bouppteckningar som jag beställde in och tittade i.

Härnösands Landsarkiv som har dokument från hela Norrland utom Jämtland och Härjedalen.

Första sidan av bouppteckningen efter Anna Karolina Olofsson (f. Selin). Hon var min farfars mor och bodde i Forsmo, Ramsele församling. Här kan man se lite information som man kan få från en bouppteckning, en sammanställning av hennes familj. Information som kan vara väldigt värdefull när man söker utvandrade personer eller ättlingar till någon person in på 1900-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar