fredag 16 juli 2010

Robert Wallqvist från Vallen

När jag forskade på Elin Nord så blev jag också lite nyfiken på en av hennes bröder. Hans namn var Robert Wallqvist och han var född den 2 september 1883 i Tarasjöberg, Junsele sn. Född oäkta och modern Katarina Matsdotter skrevs som bondedotter. Han bor hemma hos sin mor (se föregående inlägg för mera information) och syskon ända fram till 1910 då han den 31 december förs över till bok över obefintliga. Där står vidare att han tar ut betyg för flytt till Jokkmokk församling i november 1911. Detta verkar lite underligt.

Redan den 15 februari 1911 påbörjar en Robert Wohlqvist, född 1883, från Junsele sn resa från Trondheim. Destinationen är Jasmin, Saskatchewan, Canada och biljetten är betald i Amerika.

När jag sedan skall leta honom vidare från England så stöter jag på problem. Det finns ingen som åkte 1911 men jag hittar en Robert Wahlguist som är 28 år och åker den 25 oktober 1912 till Puerto Madryn, Argentina?!? Är detta samma person? Den Robert jag följde hade en betald biljett från Trondheim till Kanada, vad hände i England? Varför använde han inte den vidare? Ett år och 8 månader efter avgången från Trondheim åker en person med liknande namn till Argentina med skeppet Junin. Dessutom verkar det som om han åker första klass och han står som senast bosatt i England. Någon som vet vad som hände Robert Wallqvist och om detta är samma man?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar