söndag 31 oktober 2010

Emanuel Henriksson från Junsele

Tittade tillbaka på lite gamla blogginlägg som jag gjort och då hittade jag en kommentar som jag inte sett tidigare. Det var en person som hade ett kort på en Henrik Henriksson med fru som skulle vara från Junsele. Deras son skulle heta Emanuel och barnbarnet vara född i Ede, Hammerdal sn. Bara att börja leta!

Genom att kolla dödskivan så hittade jag en Jakob Emanuel Henriksson f 1886 20/12 i Junsele sn. Han avled den 27/4 1962 i Ede, Hammerdal sn, skrivs då som gift den 23/2 1919. Genom att titta i SCB-utdrag så hittade jag följande vigselnotis i Hammerdal sn 1919.

Här framgår att hans hustru heter Margreta Kristina. På dödskivan hittar jag henne född den 13/2 1890 i Hammerdal sn. Hon avled den 23/9 1975 i Hammerdal sn.

Genom att gå in i födelseboken i Junsele hittar jag Jakob Emanuel född den 20/12 1886 i Tarsele, Junsele sn. Han döptes den 6/1 1887 av Frans Blix. Föräldrarna var bonden Henrik Jakob Ersson och hans hustru Wendla Dorotea Hansdotter.

Ja någon Henrik Henriksson fann jag inte men väl en släkting till mig om nu denne Jakob Emanuel är rätt person vill säga. Ingegerd, om du ser detta får du gärna kontakta mig på mailen eller i bloggen.

1 kommentar:

  1. Hej, vad spännande. Jakob Ersson och Wendla Hansdotter var min mormors föräldrar. Min mormor hette Olivia och var bror med Jakob Emanuel. Min mor, dvs Olivias dotter hette Elsy Ingegärd.

    Hälsningar
    Annika

    SvaraRadera