tisdag 7 december 2010

Kristoffer Svensson i Eden

I min släkt så har jag en obruten linje med namnet Olof från min son, via mig och ytterligare fem generationer tillbaka i tiden. Av dessa är det mindre än hälften som haft det som tilltalsnamn (eller enda namn) medan resten haft det som andra eller tredje namn. Det finns andra sådana kedjor som jag kan hitta i min släkt, exempelvis så hette min mormors morfar Per Persson och han var den siste av fem generationer med detta namn. Dessutom hade han en son som också hade Per som ett av förnamnen men det är inte rakt bakåt på min släkt. Går jag längre tillbaka i min släkt så hittar jag också fem generationer Olof Olofsson (eller Olsson) på raken.

I Junsele har jag en gren i Bölen där de i några generationer hetat Jakob Ersson och Erik Jakobsson. En annan sådan gren som jag tittat lite på är Kristoffer Svensson i Eden.

Här har jag utgått ifrån Kristoffer Svensson, född den 10 mars 1892 i Eden, Junsele sn. Han hade en tvillingbror, född samma dag, som hette Anders. Kristoffer avled i Eden, Junsele sn 1969.

Kristoffers far hette Sven Kristoffersson och var född den 30 maj 1862 i Eden även han. Bodde där och skrivs som bonde. Han levde in på 1900-talet och dödsår är det kanske någon som kan hjälpa mig med.

Svens far hette Kristoffer Svensson och han var född den 10 mars 1834 i Eden (observera att det är samma dag som sonsonen Kristoffer föddes 58 år senare).

Kristoffer Svenssons far hette Sven Kristoffersson och var född 1786. Här har jag inte lyckats spåra honom vidare ikväll men gör ett försök vid ett senare tillfälle om det inte är någon annan som redan har uppgifterna och kan kommentera inlägget. Vid giftermålet 1822 står att han är från Eden men har inte hittat honom i födelseboken i Junsele. I vigselboken ser det ut som att det stått Gulsele och sedan har det ändrats till Eden. Tittar man i Gulsele, Åsele sn i slutet av 1700-talet så finns en Sven född 1786 vars far heter Kristoffer Nilsson men att detta skulle vara samma person har jag inte kunnat bekräfta.

Har alltså hittat fyra generationer med dessa namn omväxlande Kristoffer Svensson och Sven Kristoffersson.

2 kommentarer:

  1. Hej Mats! n Sven Kerstops´n (Sven Christoffersson) dog i Eden den 28 november 1938, blev änkling den 7 juli 1930.

    Göran

    SvaraRadera
  2. Hej
    Sven Kristoffersson kom från Gulsele till Eden. Sven Kristoffersson var min farfars
    farfar.
    Elsie-Mari

    SvaraRadera