söndag 20 mars 2011

Släktforskningens dag på GF

Igår var det släktforskningens dag och jag passade på att åka till Genealogiska Föreningen för att lyssna på Elisabeth Thorsell. Hon berättade om hur man följer personer som har utvandrat till USA och jag fick några nya uppslag på ställen att leta mina utvandrade släktingar (även om det mesta var känt redan). Intressant också att höra lite mera om Bishop Hill och se lite bilder därifrån.

Svenskättlingar i USA var ju det som jag höll på med när jag jobbade på SVAR för en massa år sedan. Då i slutet av 1980-talet var det 350 år sedan de första nybyggarna kom till svenskkolonin i Delaware och SVAR hade ett erbjudande om att leta rätt på svenskättlingars rötter i Sverige. Det var ingen lätt uppgift för ofta hade de inte koll på exakt var de var födda (ofta felaktiga uppgifter) och sällan korrekt födelseår eller datum. Detektivarbete med andra ord och som tur var så fanns SCB-korten för födda ordnade årsvis för varje län på den tiden, det underlättade. Kommer ihåg en gång när jag fått en uppgift att en person var född i Östergötlands län. Jag hittade personen i Ödeshög och den gången började jag leta bakifrån i alfabetet. En del fann jag men det var nog ännu flera som jag aldrig hittade rätt på, vanliga namn med för vaga uppgifter om födelseort och tid. Men rolig forskning var det och en riktig utmaning.

För att avsluta med lite om GF (Genealogiska föreningen) så har de en hel del intressant material och ett besök kan rekommenderas. Deras stora projekt nu är att fota föreningens samling av urklipp. Där kan man hitta familjenotiser från flera olika tidningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar