lördag 9 april 2011

Nu är hockeysäsongen slut!!

Säsongen har varit upp och ner hela tiden och jag har slitits mellan hopp och förtvivlan. MoDo-laget har haft en sådan rutin och skicklighet att de inte borde hamna i det läge som de gjorde utan borde varit i slutspel istället. Men så många matcher som jag sett där de gamla rutinerade bara åker omkring utan att engagera sid eller kämpa, jo korta stunder har de väl i och för sig visat lite kämpaglöd, men det håller inte i Elitserien och inte heller i kvalserien. Det trista har ju också varit att de ofta spelat som sämst mot de lag som de borde vinna mot, som de slagits med i slutet av tabellen. Topplagen har de spelat bra mot ofta och tagit ett antal segrar. Därför var jag nog lite extra orolig igår när de skulle spela en "måste-match" till. Men igår kämpade de verkligen och det var spelare som inte visat så mycket tidigare under säsongen. Hasse Jonsson klev fram och spelade som jag inte sett honom göra på flera säsonger, synd bara att han inte fick avsluta sin dribblingstur med ett mål. Josefsson var mera aktiv än på länge och Magnus Häggström hade en period när han var aktivast på planen. "Susse" är på rätt ställe som vanligt och Skröder tvekade aldrig när han lade in pucken i nättaket, när det som bäst behövdes, och dessutom i sin 300:e match i MoDo-tröjan. Nagy verkade också piggare än tidigare. Sedan får man ju inte glömma bort Tarki som höll nollan. Bitvis kändes det ganska lugnt men jag vågade inte ta ut segern förrän det återstod en halv minut av matchen.

Robert Rosén som gjorde 1-0 till MoDo på pass från Nagy (bilden lånad från Modo´s hemsida)

Målskytten som gjorde 2-0 bara 8 sekunder efter 1-0, Per-Åge Skröder i sin 300:e match.

Slut alltså på nationell hockey (även om jag kommer kolla resultat mellan Skellefteå och Färjestad) men sedan blir det VM i maj och innan dess hoppas vi att Sedin tar hem poängligan i NHL och Vancouver vinner Stanley Cup.

Spännande också framöver att se hur MoDo tänker bygga upp sitt lag inför nästa säsong. Timander lovade i en intervju att han kunde spela till 2020 så vi får väl se vilket lag de får ihop. Annars tar väl fotbollssäsongen över och i brist på norrländska lag i högsta serien så får jag hålla på ett annat lag som inte förväntas komma så högt i serien, nämligen Norrköping.

Familjens störste Norrköpingsfantast (han håller på MoDo också och satt i mitt knä hela första perioden och såg matchen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar