lördag 11 februari 2012

Ramsele

På detta kort ser man Ramsele samhälle på 1930-talet. Det är väldigt tomt med hus väster om vägen. Har fått kortet av en person som brukar lägga in rätt mycket kommentarer om Ramsele i min blogg. Det är jättesnällt att jag får använda korten i min blogg och jag kommer att lägga ut flera bilder efterhand, som jag fått tag på av samma person.


Flygfoto över Ramsele från 1937. Bara kyrkan och några få hus och ganska många lador sydväst om vägen genom samhället. Vilka byar ser man på denna bild? Först Nyland och sedan Krången men finns det flera? Är det Nylandsbäcken som rinner närmast (vid Karlströms)? Vad heter bäcken som går längre bort och finns den kvar idag?

4 kommentarer:

  1. Nylandsbäclen rinner vid Karlströms och avgränsar Viken och Nyland

    Vad gäller bydelar, så kommer jag på viken, nyland och krången.

    Sen finns även Haga området, dessutom finns Vagnede, men om det bara är idrottsplatsen som heter så vet jag inte

    SvaraRadera
  2. Som jag skrev i en kommentar till 28/1 (5/2) råkade jag skriva en fyra. Skall vara en sjua. 1937. Har kanske ingen större betydelse.

    Man kan säga att Ramsele bestod av Holme, Krånge, Nyland, Prästbordet, Viken, Ovanmo och Sel.

    På detta kort ser man nog bara Nyland och Krången. Viken börjar något längre söderut. Vet inte exakt var man drar gränsen.

    Nylandsbäcken rinner mycket riktigt vid Karlströms som både du och någon annan skrev. Vet inte var du ser den andra bäcken.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för kommentarerna. Det som jag trodde var en bäck är den dal som går från husen i nedre delen av Nylandsbäcken och uppåt på bilden (någonstans bakom vårdcentralen och upp mot torget).
    mvh
    Mats

    SvaraRadera
  4. Nej, det är nog ingen bäck. Fanns någonting nedanför Wedins som man kanske skulle kunna kalla ett "dike" där det rann (ibland) lite vatten. Möjligen att det är det man ser här. Det var inte så många år efter att detta kort togs som det försvann. Hade inget namn och finns inte kvar idag. Allt är idag mycket förändrat. Som du ser fanns när detta kort togs inte ett enda träd eller buske i "Konsumnipan".

    Nipan snett nedanför gamla Konsum kallades för "Konsumnipan". Ett populärt tillhåll för speciellt barn. Där åkte man skidor, åkte utför på korkmatta, wellpapp och tefat. Två svårighetsgrader. Från Storgatan och ner något lättare och från andra hållet mycket brantare.

    SvaraRadera