onsdag 30 maj 2012

Första världskriget

Man brukar säga att första världskriget startade den 28 juni 1914 med skotten i Sarajevo. Det var många dispyter och många länder var oeniga om saker och hade varit så under flera år men detta var gnistan som tände elden. Kriget pågick under fyra år och slutade först 1918. I slutet av kriget härjade Spanska sjukan och där dog många civila. Spanska sjukan har jag skrivit om tidigare (klicka här) så den kommer jag inte att orda mera om nu. Istället går jag tillbaka till första världskriget. Jag har lite dålig koll på hur mycket Sverige var inblandad i det men jag antar att vi mobiliserade ett antal personer för att kunna försvara landet. När jag tittat i polisunderrättelser från 1916 så ser jag att det finns några av dessa som tröttnat och rymt från sina regementen. Har letat fram två stycken med anknytning till Ramsele församling.

Den förste hittade jag i Polisunderrättelse nr 35 den 28 mars 1916 under avsnitt A Efterlysta personer.


9:o: V. korpr. vid 10:e komp. I 18 Johan Edqvist — född 11 /4 91 i Edsele s:n, Västernorrlands län, och hemmahörande i Ramsele s:n, samma län, 170 cm. lång, undersätsig, med blont hår, blågrå ögon, gråblek hy, något insvängd näsa, bred mun och blå tatuering å båda armarna — vilken 15/3 rymt från regitet, torde efterspanas och, om han anträffas, dit återföras; enl. begäran från Chefen från 10:e komp. av Västmanlands reg:te, Västerås.

Nr två hittade jag i nr 51 den 4 maj 1916 och även han under avsnitt A Efterlysta personer.

5:o. Värnpl., kustart. 1029/9 Johan Verner Andersson -- född 16/8 94 i Ramsele s:n, Västernorrlands län, och där hemmahörande, 175,5 cm. lång, med mörkt hår och blå ögon — vilken rymt från Vaxholms kustart.-reg:te, torde efterspanas och, därest han anträffas, dit återföras; enl. begäran från Chefen för Vaxholms kustart.-reg:te, Vaxholm.

Johan Edkvist hittades och fick tillbringa 1 mån och 11 dagar i Straffängelset i Västerås med start 10 maj 1916 och orsaken var rymning mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar