tisdag 19 juni 2012

Erik Jonssons efterträdare

Brukar titta in på Tradera med jämna mellanrum och nu fick jag se att det är någon som vil sälja en gammal väckarklocka och att den fanns under Junsele. En rätt snygg väckarklocka men jag saknar inte det tickande ljud som dessa klockor ofta avger vilket inte sker hos den digitala varianten av väckare. Började undrar vad den gjorde under Junsele. Det fanns flera bilder och en visade baksidan av klockan.


På baksidan fanns en lapp som säger: Erik Jonssons Eftr. Ur - Optik - Guld , Junsele Import. 
Vem var denne Erik Jonsson som hade en guldaffär i Junsele? Namnet är ju inte helt ovanligt så därför hoppas jag någon kan hjälpa mig på vägen innan jag börjar leta. Enligt annonsen så bör klockan vara från 50- eller 60-talet. Eftersom det står efterträdare så tog tydligen någon över affären efter Erik och vem var det? 

3 kommentarer:

  1. Erik Jonsson hade en uraffär i Junsele. Fanns som "Eftertr " när jag var liten. Erik Jonsson var den som initierade Junsele Hembygdsgård, och den store beivraren av denna. mvh gunnar

    SvaraRadera
  2. Erik J min mormorsfar och intressant människa. Även aktiv inom majblommeväsendet. Eftertr-tillägget förbryllar dock - han dog först i början av 70-talet och var aktiv in i det sista.
    MvH Jan Lundin

    SvaraRadera
  3. Hej Jan!
    Vet du om det blev någon efterträdare när han dog? Kan ju vara så att dateringen i annonsen på Tradera är fel så att klockan är från 70-talet istället.
    mvh
    Mats

    SvaraRadera