onsdag 11 juli 2012

Bröderna från Forsmo

Har suttit och letat några personer från Forsmo, Ramsele sn som utvandrat till USA. Det är inte så lätt att hitta men jag har också satt min bror i arbete så han har hittat rätt på en hel del information. Han är expert på att hitta de som utvandrade och det är mer än en gång idag som han förvånat mig med att hitta ett namn eller uppgift till så stort tack för hjälpen.

Forsmo by i Ramsele sn är en by som jag forskat lite mera om. Byn ligger mig lite extra varmt om hjärtat eftersom min pappa, min farfar och min farfars far samtliga är födda där. Den forskningen har legat lite i "träda" men förra veckan fick jag tillgång till ett fotografi som gjorde att jag letade fram mina gamla papper och forskade lite mera.


Detta kort skall föreställa "Mammas morbröder i Amerika". Mamma i detta fall är en dotter till Brita Greta Göransdotter. Brita Greta var född 1860 i Forsmo, Ramsele sn och levde ända till 1959 och blev 99 år gammal. Hon var en dotter till Göran Ersson (1834-1910) och hans hustru Anna Maria Persdotter (1828-1895). Makarna hade nio barn och av dessa var det tre som dog unga.

Äldsta dottern Anna Karolina var född 1859 i Imnäs, Ramsele sn. Hon gifte sig med Erik Nilsson från Imnäs (honom har jag nämnt tidigare eftersom han var min farmors okände morbror). De utvandrade till Minnesota i USA. Mera om Erik och Anna Karolina finns här.

Nästa var dottern Brita Greta som jag nämnt ovan.

Äldsta sonen Erik Peter Göransson föddes 1862 och han skall jag berätta mer om vid ett senare tillfälle. Han utvandrade också till USA med sin familj och det skedde 1902. Han är den av de utvandrade syskonen som vi fått fram mest information om.

Anders Georg Göransson var född 1866 i Forsmo. Han skrivs som obefintlig i husförhörslängden 1892. Vi har återfunnit honom borta i USA bosatt i Brunnswick township, Kanabec County i Minnesota 1910. Då var han ogift och bodde troligen nära sin svåger Erik och syster Anna Karolina. Det finns inga uppgifter om att han var gift eller hade barn. Möjligen dog han 1955 i Mille Lacs County eftersom det då finns en Andrew Goranson som avlider men födelsedatumet skiljer något på den personen.

Jakob Abraham Göransson föddes 1869 i Forsmo. Han flyttar till Stockholm 1889 enligt husförhörslängden. Har inte hittat honom där men vet att han dog 1933 i Film sn i Uppland. Då skrivs han som diversearbetare vid Svea Livgarde och ogift. Det finns också en uppgift att han varit på Svea Livgarde mellan 1889 och 1892 när han skulle vända åter till Ramsele men där blev han aldrig inskriven igen. Han kanske också gjorde en tur till USA? I hans bouppteckning är bara systern Brita nämnd som arvtagerska.


Nils Johan Göransson var född 1871 i Forsmo. Han tog ut betyg för att utflytta till Norra Amerika den 11 mars 1892 från Ramsele sn. Vid utflyttningen står också att han har tillstånd att emigrera från den 29 januari samma år. Han åkte den 7 april 1892 från Trondheim med Wilson Lines skepp Hero, biljetten var köpt hos linjen Guion och betalades i Trondheim. Routen som fartyget tog var Trondheim - Christiansund - Aalesund – Hull. Destinationen som han uppgav där var Mora, Minnesota. Från Hull tog han sig förmodligen med tåg till Liverpool. Han reste vidare från Liverpool den 16 april 1892 med skeppet Alaska och detta fartyg ägdes av The Guion Line. Skeppet anlände den 25 april 1892 till New York. Han reste från Trondheim tillsammans med Oskar Blom från Ådals-Liden sn och möjligen hade de sällskap ända hemifrån. De skulle åka till Minneapolis, Minnesota, enligt handlingarna från hamnen i New York. Han finns med i Kanabec County 1895 men sedan finns det inga mer spår av honom.

För att återgå till kortet så verkar det vara taget i Amerika. Fyra personer och fyra bröder men jag har inte kunnat bevisa att alla fyra åkte över. Tre av personerna tycker jag är lika varandra och det är bara han nere till vänster som skiljer sig något men alla skulle kunna vara bröder. Den fjärde personen skulle också kunna vara Erik Nilsson för han var ju också en morbror om än ingift. Troligen finns det ingen som kan ge ett säkert svar på vem som finns på kortet. Men jag hoppas någon kan ha något förslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar