söndag 26 augusti 2012

Hagelskur i Sollefteå

I slutet av juli var jag uppe och hälsade på föräldrarna. Den sista juli gjorde vi en tur till Sollefteå och kom in i den häftigaste hagelby som jag någonsin varit med om. Måste bara visa några bilder från då.


När vi passerade Strand så började molnen att tona upp sig men det såg ändå inte så märkvärdigt ut. Några kilometer senare så började det att regna och innan vi nått till "Källers kurvor" så haglade det som bara den, hagel stora som spelkulor.


Det slog på vindrutan och jag tänkte att om jag kör på så kommer jag snart ur hagelskuren och får se solen igen men där hade jag rejält fel. På långrakan vid Österrå var jag tvungen att köra in till kanten och stanna för det slog på rutan och small så jag var rädd att den skulle gå sönder. Sedan stod vi där vid vägkanten i säkert 15 minuter och haglen blev bara större och större.


Det smattrade på tak och fönster så det gick inte att prata inne i bilen. Olle tyckte att det var lite för mycket oväsen så han började hålla för öronen.


Det blev nästan helt vitt på vägen med stora runda hagelkorn. Ändå så kom det ännu större hagel på andra ställen i närheten. Det fick jag se senare när jag kollade tidningarna på nätet. Här nedan finns det några länkar till tidningsartiklar.

Hagelskur över bilar och djur

Hagelstorm i Sollefteå

Drabbades av jättehagel

Hagelchock i Sollefteå 

Video från SVT:



Det gick inte att gå ut medan hagelskuren höll på men när den började avta så kunde man öppna rutan och titta ut och ta kort. Då hade många hagel redan smält men det fanns några ganska stora kvar.


Mitt på bilden (nästan) ser man ett av de större hagelkornen och när jag tog kortet så hade det legat på marken i några minuter. Några minuter senare så kunde jag gå ut och hämta in det.


Här ser man hur stort det var och då skall man komma ihåg att det legat i flera minuter och smält så det var förmodligen betydligt större då det ramlade ner. Storleken var ungefär 2,5cm lång, 2cm bred och 1,5cm tjock. Ganska stort!!!

Bilen klarade sig ganska bra förutom en buckla på taket och flera småskador på framrutan. När jag satt där i bilen och hörde hur det slog på plåten trodde jag på betydligt flera bucklor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar