söndag 25 november 2012

Fyra hemman i Tara

När jag tittar i mantalslängderna för mitten av 1820-talet så finns det fyra stycken hemman i Tara, Junsele sn. Det är två stycken under nummer ett och lika många under nummer två. Samtliga hemman är på 1 5/8 seland vardera.

1828 är ägarna följande personer:

Nr 1
1 5/8 Sven Jonsson f. 1763.
1 5/8 Hinric Jacobsson f. 1773.

Nr 2
1 5/8 Hindric Hindersson f. 1782.
1 5/8 Pehr Danielsson f. 1770.

Det roliga är att jag härstammar från samtliga dessa fyra personer. Sven Jonsson är min farfars morfars mormors far, Hinric Jacobsson som jag skrev om för några dagar sedan (kolla här) är min morfars morfars morfar. Hindric Hindersson är far till den förste som tog namnet Tarander och är min morfars mormors farfar och slutligen så är Per Danielsson min morfars morfars farfar. Mina förfäder ägde alltså hela byn, eller i alla fall nästan. 1828 fanns det ett torp som Hinric Jacobssons bror Jon (eller Jonas) Jacobsson brukade. En son till denne Jon blev den förste med namnet Tarberg.

Redan året efteråt, alltså 1829, bryts denna konstellation när Jacob Pehrsson tar över sin far Pehr Danielssons del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar