tisdag 27 november 2012

Köpekontrakt från 1872

Jag har letat fram köpekontraktet när Katarina Henriksdotter sålde halva hemmanet till sin son Erik Jakob Danielsson Sjödin. Detta har jag hittat i Resele Tingslags Häradsrätts arkiv AII:1 och infört den 11 februari 1874. Det lyder som följer.

”Jag Kattrina Henriksdotter från Tara upplåter och försäljer härigenom till min son Erik Jakob Danielsson i Tara följande mina inom Junsele Socken af Södra Ångermanlands Öfre Fögderi belägna, dels ärfda dels förvärfade fastigheter neml:
 
  Hälften af ärfda Kronoskatte hemmanet under No 1 om ett och fem åttondelars / 1 5/8 / seland dersammastädes med jord, skog och alla de hus som befinnes å helt inom min hemmansdel.

  Hälften uti mina i Rö förvärfade sex / 6 / seland, eller Tre selands skatt dersammastädes, med jord och skog, sådant det nu befinnes med undantag af de å lägenheten befintliga åbyggnader, hvilka skola tillhöra den andra hälften af hemmanet eller den del som min andre son Per Danielsson och hans hustru sig tillhandlat, samt

   Hälften af mina uti Långnäs by förvärfade Två / 2 / seland eller ett / 1 / selands skatt derstädes med hus, jord och skig i det skick som lägenheten nu befinnes. Emot en för alla tre delarna öfverenskommen köpesumma stor Tretusen etthundra / 3100 / riksdaler riksmynt, hvilken köpesumma skola betalas den 14de Mars nästkommande år, och då i öfverenstämande med lag och författningar fördelas emellan mina ännu i lifvet varande sju barn, tillika med sex hundra / 600 / riksdaler riksmynt utgörande liqvid för å hemmansdelarna ågångna laga skifte, hvilka såsom redan erlagdt härmed qvitteras, jemte födorådsaftag i min återstående lifstid enligt serskildt upprättadt kontrakt.

  Köparen Erik Jakob Danilsson, som tillträder hemmansdelen denna dag, erhåller hälften af min andel uti den vid Tara by belägna Tröskmaskin, jemte såg och qvarn utan allt afseende fästes vid om dessa byggnader stå på Tara eller Rö egeområden.

  Sedan jag Kattrina Henriksdotter med döden afgått och föderådsaftaget upphör utbetalar köparen Erik Jakob Danielsson till sin broder Per Danielsson och hans hustru sjutiofem / 75 / rdr rmt, utgörande utlösen för de hus jag i lifstiden, enligt födorådskontraktet aftagit och som efter min död tillfaller Erik Jakob Danielssons hemman.

  På ofvanskrifne villkor afhänder jag mig Kattrina Henrikdsotter de uti denna afhandling omskrifne hemmansdelar uti Tara, Rö och Långnäs byar uti Junsele socken och tillegna desamma Erik Jakob Danielsson och hans arfvingar får att i everderliga tider ega och besitta såsom annan välfången egendom; och hafva nu till yttermera visso detta köpebref i nedanskrifne vittnens närvaro egenhändigt underskrifvit som skedde i Junsele och Tara den 5 November 1872. Upplåterskan Kattrina Henriksdotter i Tara / bom /. Henrik Johan Danielsson i Mo, Johan Sundqvist i Tara, Sven Jonsson / bom / förmyndare i Tara, Per Danielsson. Tillträdare Erik Jakob Danielsson, Wittnar. O Jakobsson i Tara O.P. Sundvall Gåreleselet.

  Att förestående afhandling af oss undertecknade i afseende på utlösen eller andel af köpesumman, som vi redan tillförene uppburit och bekommit, härmed godkännes, försäkras År och dag som ofvan. Henrik Johan Danielsson, Johan Sundqvist, Per Jakobsson i Krånged, dels någon till upplåterskan m m, dels förmyndare för hennes omyndiga barn. Wittna: Er. Ritzén i Lillegård, L.P. Lindberg i Mo”

Nästa steg blir att leta fram födorådskontraktet som Katarina skrev med sina söner Per och Erik Jakob.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar