torsdag 14 februari 2013

Barnens bok om Junsele II

Idag kom boken hem i brevlådan och jag kastade mig över det väl inslagna paketet för att se vad det var som jag löst på auktionen i förra veckan. Blev verkligen glatt överraskad för den var bättre än vad jag trodde att den skulle vara. En mängd intressanta historier och fakta om Junsele och dess omgivning sedan istiden och fram till bokens utgivning 1950.

Upplägget i boken är spännande med start om de första människorna i Junsele efter att den senaste istidens is dragit sig tillbaka och havet sträckte sig hela vägen upp till Junsele. När vattnet efterhand sjönk undan så kunde människor bosätta sig där och bygga upp byar. Det finns en hel del föremål bevarade på hembygdsgården från stenåldern. De flesta föremålen har enligt boken återfunnits i Gärdsele, vid nipan i Lillegård och vid Betarsjön. I slutet av varje avsnitt finns några frågor som skolbarnen kan fördjupa sig vidare i och ta reda på mera om sin hembygd. Just efter första avsnittet om istiden och stenåldern är frågorna följande:

- Besök hembygdsgården och studera kartan över stenåldersfynd!
- Rita av några stenåldersföremål!
- Berätta om livet i en stenåldersby!

Många av de små berättelserna har jag hört och läst på andra ställen men det skall bli spännande att läsa vidare.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar