torsdag 30 april 2015

Besök i Vadstena

Igår gjorde jag ett besök i Vadstena och Landsarkivet. Det ligger i slottet. Här kommer några bilder från slottet.







Kom in och till informationen för att kolla lite bouppteckningar och frågade hur jag skulle gå tillväga. Det var inte direkt den hjälpsammaste personen jag pratade med utan jag fick rådet att starta upp en dator och kolla i bouppteckningsregistret. Iväg in i salen och det var inte direkt de nyaste burkarna de hade (nästan lika gamla som slottet skulle jag tro). Tog evigheter att starta och logga in och när jag väl lyckades få upp menyerna och hitta bouppteckningsregistret så låste sig allt. Bara att köra restart på knappen och försöka igen. Ingen bättre lycka nu. Tillbaka till informationen och nu hade de bytt personal och hon som satt där var mera hjälpsam än den förra, men var inte direkt proffs på bouppteckningar. Hon beklagade sig över de antika datorerna som brukade trassla och så fick vi leta i pärmar istället och jag lyckades hitta rätt på några bouppteckningar som jag letade. Tydligen håller de på att scanna alla bouppteckningar efter 1980 så de hade skickat iväg dem tyvärr.

Klockan 15 var det dags för föredrag och det var en gammal bekant från Ramsele som höll föredrag om forskning om resandefolk. Han heter Bo Lindwall och var en av de som inspirerade mig till släktforskning när jag var i tonåren. Har inte träffat honom på över 20 år så det var roligt att träffa honom igen och han höll ett bra föredrag och hade lika imponerande mycket data i huvudet nu som då.

Sammanfattningen av dagen blev ett mycket bra föredrag men Vadstena Landsarkiv borde låta några medarbetare gå en charmkurs och så investera i en nyare datorpark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar