söndag 31 maj 2015

Bok om DNA-forskning

Efter att ha fått mitt resultat av mitt Family Finder test så har jag försökt tyda ut lite om släktskapet med några av alla träffar. Det finns några verktyg för att lättare hitta kopplingarna men inte så lätt att använda då man inte kan något om DNA-forskning.


Jag tittade runt på nätet för att hitta något om DNA-forskning och hittade då en bok som heter Genvägar som är skriven av Magnus Bäckman. Har träffat honom ett par gånger och han verkar vara duktig så jag tog och beställde efter boken från Genealogiska föreningen.

Det tog bara några dagar innan jag fick hem boken och började läsa. Den går igenom från början hur man går tillväga och i den första delen går han igenom några frågeställningar, varför man ska eller inte bör göra ett test. Sedan berättar han vidare hur det går till att beställa, få hem test och ta det och skicka tillbaka det, delar som jag redan gjort.

Därefter beskrivs hur man använder FamilyTreDNAs websida. Nu har boken några år på nacken (första version 2012 och uppdaterad 2013-14) så en del av menyerna och valen har ändrat sig. Dessutom så är de siffror som talar om hur många som testat sig, hur många som tillhör olika grupper etc gamla och man får ta dessa minst dubblerade men principerna hur man går tillväga är relevanta och väl beskrivna och det har gjort att jag begriper lite mera än vad jag gjorde tidigare.

Har börjat med några stycken och av mina drygt 470 träffar så har jag börjat med att kontakta två av de på 10-i-topp och fått svar från en (som jag kände sedan tidigare). Dessa var ganska enkla att komma fram till att dessa två personer är mina 5-männingar. En annan träff har jag konstaterat att vi är släkt på flera ställen men den intressantaste kopplingen är tillbaka till en syster till den förste Tarander. När jag får tid och har tittat lite mera skall jag kontakta henne också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar