fredag 15 maj 2015

DNA test

I slutet av november så köpte jag ett DNA-test som blev liggande ända till mars innan jag tog provet på mig själv och skickade in det till USA. Sedan var det bara att vänta och i veckan äntligen så fick jag resultatet på mitt FamilyFinder test. Det var bättre än vad jag trodde att det skulle vara. Testet är så att man hittar rätt på släktingar 5-6 generationer tillbaka och jag fick 462 träffar där den första ansågs vara tre- eller fyrmänning. Nu var det inte riktigt rätt klassat men jag tror att den personen är femmänning med pappa och båda härstammar vi från Jonas Persson i Ottsjön, Ådals-Liden sn. Roligt i alla fall och nu måste jag skaffa mig en handbok så att jag kan läsa ut resultatet och dessutom ska jag börja kontakta de som finns på listan för att ta reda på hur jag är släkt. Enligt testet är jag 100% europé med en fördelning enligt bilden nedan.


Jag är 65% skandinav och det representeras av det gröna, 25% finsk eller norra Sibirien (rött), 8% Östeuropa (gult) och 3% Sydeuropa (lila). Finland är inte så konstigt för det finns ju en del finnar i släkten, Gustaf Carlsson från Tavastland, Joseph Nalin, Henrik Matsson, Jon Ersson Kiervel, släkten Teet m.fl. Det gula och lila måste vara Mählersläkten som hamnar där nere.Om det nu inte finns någon annan gren som tar sig ner till Korsika och Italien.

Mitt Y-DNA test får jag vänta på ytterligare en dryg månad eller en och en halv.

Jag kommer att berätta mera om vilket resultat jag kommer fram till när det gäller släktskapet med träffarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar