måndag 18 januari 2016

Fartyget Ariosto

I mitt förra inlägg (som finns här) berättade jag om Andrew Peterson som utvandrade från Junsele församling och reste med skeppet Ariosto. När jag höll på att skriva det inlägget så googlade jag lite på fartygsnamnet och kom då till en auktion på tradera med ett vykort med fartyget på framsidan. Lyckades också komma högst i auktionen och få kortet.












S/S Ariosto byggdes 1890 i Hull, England av Earle´s Shipbuilding & Engineering Co. Ägare till fartyget var Wilson Line. Fartyget började redan 1890 att trafikera sträckan Sverige till Hull och då troligtvis mest från Göteborg. Detta gjorde fartyget fram till 1910 då det såldes till Spanien och fick ett nytt namn "Louis Vives". 1916 torpederades fartyget. Flera bilder på fartyget finns här och det är även därifrån jag tagit informationen om fartyget.

Tyvärr var kortet plundrat på sitt frimärke så det var svårt att avgöra när kortet kan vara ifrån men troligen från början av 1900-talet, alltså flera år efter att Andrew åkte med skeppet. Texten på baksidan var också ytterst svag och svårläst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar