tisdag 5 december 2017

Sara Brita Nilsdotter (1874-1955) del 2

I förra avsnittet om Sara Brita (som finns här) berättade jag att hon anlände till Quebec och förmodligen tog sig över till Minnesota. Jag har inte hittat någon boarder crossing för henne vid den resan men det kan ibland vara lite svårt att hitta i registren när svenska namn kan stavas väldigt underligt i USA. Alltså inte så lätt att veta om man hittat rätt.
1900 i Bradford distrikt 0018, Isanti, Minnesota har jag iaf hittat en Sarah Nelson som skulle kunna vara rätt person. Hon är född i dec 1874 och anlände till USA 1893, precis som min Sara. Hon skrivs som ogift betjänt hos Peter A Brandt och Annie Engström. Sara är också noterad som bagare. Peter står också som bagare och Annie som "Telephone girl". I övrigt så finns det en del svenskar på sidan så det är ett område med många svenskar.

Detta är ett litet utsnitt ur längden på Ancestry.com.

Vid den här tiden är hon fortfarande svensk medborgare och det går också att läsa i längden att han läser, skriver och pratar engelska.

Har även hittat en Sarah Nelson i census 1895 för Minnesota och Hennepin men det är väldigt osäkert om det är rätt. Tittar man i Wikipedia så kan man hitta några kartor som visar båda.

Hennepin county där huvudorten är Minneapolis.

Detta är Isanti och som man kan se så är de inte riktigt grannar men har bara ett county emellan. Alltså inte otroligt att hon flyttat mellan. Får se om jag kan hitta några andra dokument som tyder på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar