söndag 28 augusti 2011

Släktforskardagarna i Norrköping

I helgen har det varit släktforskardagar i Norrköping med utställningsmontrar, föredrag och presentationer av nya saker (program, skivor mm) som skall hjälpa släktforskare. Trots att det har varit strålande sommarväder i två dagar (och speciellt igår) så kom det mycket folk. Igår lördag var det nästan svårt att ta sig fram mellan montrar och svårt att få tag på biljetter till föredragen, betydligt lättare idag.

Igår så hörde jag först Christopher O´Regan berätta om Gustafs tid i sitt föredrag "Skimret över Gustafs dagar". Detta var en intressant jämförelse över skillnader och likheter i Sverige på Gustaf III tid och idag. Det var en nästan fullsatt Louis De Geer-hall och det största skrattet lockade han fram när han berättade att Lena Adelsohn Liljeroth, som varit föredragshållare innan, undvikit att berätta något av det viktigaste. Nämligen att hennes man Ulf  härstammade i rakt nedstigande led från Johan Jacob Anckarström. Mannen som sköt Gustaf III på operamaskeraden.

Något annat som Christopher jämförde var förhållande till tid. På 1700-talet så var inte tid lika viktigt som det är i dag utan man tog mera dagen som den kommer. Idag så är det så otroligt mycket som skall hinnas med och tiden räcker aldrig till. Folk stressar som bara den. Titta bara på T-centralen i Stockholm. Folk rusar, utan att se sig för eller bry sig om andra, håller i dörrar för att vänta in någon kamrat som inte rusat lika bra och detta efter att ha pressat in sig på ett överfullt tunnelbanetåg. Klart att man måste göra så, det är ju fyra minuter till nästa kommer, har inte tid att vänta, förlorar dyrbara sekunder. Dessutom så är nästa tåg nästan tomt när det kommer in så då får man inte trängas. Har sett detta många gånger under de år jag bott i Stockholm. Det värsta är att det är lätt att dras med i tempot men jag tror att jag lyckats ganska bra att ta ett lugnare tempo och ta det tåg som jag hinner med. Fyra minuter är ju inte så lång tid, eller 15 minuter som längsta väntetid. Annat var det i Ramsele där man ibland fick springa till skolbussen. missade man den då fick man ju faktiskt vänta till nästa dag. Detta förhållande till tiden avspeglar sig också på sjukdomar. Många av de sjukdomar som fanns på 1700-talet har vi inte idag eller i alla fall inte i samma utsträckning medan ex utmattning, utbrändhet och att gå i väggen var okända begrepp för 1700-tals människan. Christopher berättade också att han hade träffat en gammal tant (92 år gammal tror jag hon var) som spelat tennis med Gustaf V. Vid dopet bars Gustaf V fram av sin farfars mor Désirée Clary som varit förlovad med Napoleon och född innan franska revolutionen. Detta knyter ihop 1700-tal med nutid och visar att det inte var så länge sedan menar Christopher.

Det andra föredraget som jag var på igår handlade om Norrköping från 1800-talet och framåt. Föredraget hette "Människor vid Strömmen. Arbets- och levnadsvillkor i Norrköpings industrihistoria". Föreläsare var Maths Isacson, professor i ekonomisk historia vid Uppsala universitet. Han jobbade också vid Arbetets museum i Norrköping mellan 1988 och 1995. Ett intressant föredrag där jag fick lära mig en hel del om Norrköpings historia. Bland annat att staden under ganska många år var den ledande när det gällde textilier och att Norrköping varit Sveriges andra största stad under en period.

Föreläsare Maths Isacson fotograferad på långt håll med mobilkamera
Hann också med att gå runt en hel del igår och titta i alla montrar och kartlägga vilka skivor och böcker som skulle kunna vara intressanta. Tyvärr så var det få ställen som man kunde betala med kort utan här var det något så ovanligt som kontanter som gällde. Det gjorde att jag fick en dag att fundera på eventuella inköp och återkomma idag med nytryckta pengar direkt från bankomaten.

Under dagen har jag lyssnat på två föredrag. Det första av Ted Rosvall (en dålig bild av honom finns längre ner) som presenterades som "känd från TV" och det är väl riktigt även om jag tror att han var känd i släktforskarkretsar redan tidigare som debattör på Anbytarforum och författare av några böcker. Men det är klart han har ju varit frekvent förekommande i tre säsonger av "Vem tror du att du är?" och en fjärde säsong med åtta avsnitt kommer under vintern. Han berättade om utvandring till Australien och Nya Zeeland där han med fotografier och brev beskrev en en familjs utvandring. Väldigt intressant levnadsöde och en del tips om hur man skall gå tillväga för att forska där. Australien har utförligare födelse-, vigsel- och dödsattest än USA och detta kompenserar bristen på husförhörslängder/census. I min släkt finns det några avhoppade sjömän som jag nog skall ta en ny titt på i dessa källor för att se om jag kan hitta något mera än vad jag har.

Ted Rosvall berättar om en emigrant.
Nästa föredrag höll Magnus Bäckmark och han berättade om Svensk Släktkalenders 125-åriga historia. Den förste som gav ut kalendern var Victor Örnberg (1839-1908). Han gav ut 14 årgångar mellan åren 1885 och 1908. De första åren under namnet Svensk slägtkalender och sedan Svenskt ättartal. Därefter var det några års uppehåll innan Gustaf Elgenstierna (1871-1948) tog över och även han gav ut 14 årgångar från 1912 tom 1950 (den sista årgången färdigställd av hans dotter Ulla). Av dessa 14 utgåvor har jag fyra stycken. Utgivningen upptogs igen på 1960-talet och senare i år skall Svensk Släktkalender 2012 komma ut. Kanske något att forska och få med sin släkt i nästa upplaga som planeras till 2014.


Programkatalogens framsida.
En programkatalog kunde man köpa där det stod beskrivet mera fakta om föreläsare, kartor över var de olika föreningarna, förbunden och företagen hade sina montrar och naturligtvis reklam. Varje programkatalog hade ett nummer och det blev en lott till en dragning av drygt 80 priser där högsta vinsten var en tvåårs prenumeration på Ancestry World Deluxe.

Utdelning av pris till en av de få som var på plats.

Tyvärr fick jag ingen vinst fast på något pris var jag bara ett nummer ifrån. Hade tänkt avsluta detta med en bild av SVAR-gänget från Ramsele men tyvärr så tog batteriet slut i min telefon så det blev ingen bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar