måndag 29 april 2013

Målaren Lars Lundin

Hittade en tavla som var ute till försäljning på nätet och blev lite nyfiken när målaren kom från Ramsele.


Målaren heter enligt uppgift Lars Birger Lundin och var född den 19 september 1898 i Mellansjö, Ramsele sn. Han var fjärde barnet till Jonas Peter Lundin (1865-1947) och hans hustru Anna Dea Hällqvist (186-1934). Familjen bodde hela tiden i Mellansjö men Jonas Peter avled på ålderdomshemmet i Ramsele.

Så här kan man läsa om honom på konstnärslexikonet Amanda.

LARS Birger LUNDIN   
Bildkonstnär, grafiker, född i Ramsele, Ångermanland, 1898, död 1988. Han studerade för Edvin Oilers och Isaac Grünewald. Han har målat fjällmotiv med karg natur och gammal bebyggelse, gråtonade fiskebodar, samt grafiska blad i olika teknik.

Lars gifte sig 1929 med Anna Brita Eliasson (1902-1991) och han avled den 16 april 1988 i Östersund.

Tavlan finns på auktionssiten Tradera så det är bara att bjuda.

5 kommentarer:

  1. Det finns ett par konstnärer "Hällqvist" från Ramsele, som möjligen kommer från samma familj? Jag har en vacker akvarell, inköpt för några år sedan, av en Hällqvist född i Ramsele.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Har du några mer uppgifter om Hällqvist? Något förnamn? Datering på tavlan?
    mvh
    Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Tråden är några år gammal men; Akvarellen är sannolikt målad av mig, Olof Hällqvist. Min far Helge Hällqvist målade också, enbart i olja ofta på utskuren trärelief. Hans syster Frida gift Björnsson målade också tavlor och porslin.Målaren Lars lundin är en släkting då hans mor var Anna Dea Hällkvist.

      Radera
    2. Hej! Kul att du läser min blogg och att du är målaren av Anitas tavla. Kände du Lars Lundin så att du har något kort av honom som jag skulle kunna publicera på min blogg?
      Med vänlig hälsning
      Mats

      Radera
  3. Akvarellen är målad av Olof Hällqvist år 1996.

    SvaraRadera