onsdag 22 juli 2015

En gammal bok

Jag har en gammal bok som kommer från min farfars sida. Den heter "Nya testamentet och Psaltaren", Boken är tryckt i Stockholm 1879.


Det är ett antal sidor med namn, årtal och datum och det är skrivet åt alla möjliga håll. Johan Olof Olofsson, min farfars far, är den som förekommer flest gånger men även Nils Johan Jakobsson, Jakob Eliasson, Roman och på ett ställe ser det ut som att det står bara Olof Olofsson. Det skulle kunna vara Johan Olofs far.


 Som syns på bilden ovan är det inte lätt att tyda ut vilka ord som hör ihop och under Olof Olofsson står det Imnäs 87. Olof avled redan 1880 så det stämmer inte riktigt.


Förstorar man upp så ser det ut som att raden "Imnäs 87" kan vara skriven något annorlunda och med en annan penna. Textraderna blir då:
" Denna
  bok till
  hör mig
  Olof Olofsson
  kostar 1 Krona"

Jag letade rätt på Olof Olofssons bouppteckning från 1880 och mycket riktigt finns det upptaget under böcker " 1 Nya Testamente 25" som det skulle kunna vara men säker kan man ju aldrig vara.


Bilden tagen från SVAR-sidan och är del av Olof Olofssons bouppteckning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar