lördag 25 februari 2023

Imnässläkten

För flera år sedan påbörjade jag en släktutredning på min släkt från Imnäs, jag kallar den för Imnässläkten. Både min farmors far och farmors mor Henrik Petter och Inga Karolina härstammar från denna släkten i Imnäs, Ramsele församling. Den äldste kände förfadern är Elias Davidsson som 1645 var skriven i Nässjö, Ramsele församling. Han avled 1697 och hans hustru, vars namn är okänt, dog 1700. Makarna hade åtminstone två söner. En av dem, David, flyttade från Nässjö och bosatte sig i Imnäs och bor där fram till cirka 1686. Han får en son som heter Olof Davidsson, född 1680. Olof är verksam i Imnäs mellan åren 1715 och 1728. Han gifter sig med en bondedotter från Imnäs som heter Karin Ersdotter (1691-1750). Makarna får åtminstone sex barn i Imnäs, sönerna David, Erik, Olof och döttrarna Anna, Karin och Sigrid. 1729 flyttar familjen till Vallen, Ramsele församling. Där föds sonen Johannes. Olof Davidsson avlider 1767. Sonen Erik Olofsson är den ende av barnen som blir kvar i Imnäs by. Han blir fosterson åt en annan bonde i byn som heter Erik Ersson (1692-1776) och hans hustru Anna Pärsdotter (1700). Erik Ersson har gården mellan 1729 och 1753 då fostersonen tillträder. Erik Olofsson har då redan varit gift i över tio år med en bondedotter från Ovanmo, Ramsele församling.  Hon heter Anna Eriksdotter (1721-1785). Makarna får fem barn. Tre söner, Olof och Erik, som båda blir kvar i Imnäs, samt en son som dör ung. Två döttrar, Karin som gifter sig med Erik Kristoffersson och Barbro som gifter sig till Flyn, Ramsele församling. Från denna Karin härstammade till exempel Johan Lundins far Erik Olof Lundin och Anders Peter Anderssons hustru Brita Sara Karlsdotter som har koppling till Imnäs och Forsmo, grannbyarna i församlingen.  Sönerna Olof och Erik som jag nämnde ovan fick ta över var sin bit av hemmanet i Imnäs. 

Den som till slut blev min släkt var sonen Erik Ersson. Jag har utgått från honom och lokaliserat hans ättlingar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar