lördag 22 maj 2010

Byn Meåfors i Ramsele

Satt för någon vecka sedan och tittade lite på Lantmäteriets historiska kartor och kom då in på laga skifte för Meåfors by. Det är intressant läsning att se i laga skifte och vad som diskuterades på de möten som var samt titta på kartorna för att se hur marken fördelades. När det gäller laga skifte för denna by så upptäckte jag två intressanta saker och dels var det att de flesta av bönderna i byn var släkt samt att min förfader Nils Nilsson (1806-1901) blev tvungen att flytta sin gård när skiftet genomfördes. Nils var den ende av bönderna som inte fick vara kvar.

Detta gjorde att jag blev intresserad av att titta lite mera på denna by och jag grävde fram några gamla antavlor som jag hade och fyllde på dem och började leta efter flera människor bosatta i Meåfors.

Den första familjen i byn var Nils Svensson Wikstedt och hans hustru Christina Månsdotter. Nils var född den 25 januari 1768 i Nordantjäl, Ramsele sn, som en son till Sven Persson Wikstedt (1720-1787) och hans hustru Maria Nilsdotter (1737-1827). Christina (eller Stina som hon också skrevs som) föddes den 11 juli 1771 i Lungsjön, Ramsele sn, som en dotter till Måns Månsson (1723-1803) och hans hustru Sara Olofsdotter (1734-1783). Makarna gifte sig den 8 december 1793 och där skrivs Nils som Nils Svensson Wikstedt annars så är det oftast Svensson i husförhörslängderna. I husförhörslängden återfinner man Nils med familj först i Nordantjäl och sedan som nybyggare (och enda bosättare) i Meåfors by. Eftersom de två första barnen föds i Nordantjäl så måste de ha flyttat till Meåfors mellan 1795 och 1797. Inga uppgifter finns om när i Kyrkoböckerna så jag letade i Mantalslängderna istället. Dess finns delvis på nätet på SVAR:s sida. Tyvärr började de först 1797 och då fanns Nils i Meåfors. Han var då ende nybyggare där. Det kom han att vara i flera år. Tittar vi vidare i mantalslängder så ser man att Nils får sällskap av sin bror Anders Svensson som flyttar in till byn mellan 1804 och 1807 (tyvärr var det en lucka från 1804 och tom 1806). 1807 har de båda bröderna båda bosatt sig i Meåfors. Mera om dem kommer senare

4 kommentarer:

  1. Nils var min farfars farfars far och Anders var min farmors morfars morfar.

    SvaraRadera
  2. Nils Svensson Wikstedt var min mormors farmors föräldrars son.

    SvaraRadera
  3. Nils Svensson Wikstedt var min mormors farmors föräldrars son.

    SvaraRadera
  4. Kul med släktingar, ni får gärna precisera mera hur ni är släkt. hmlan: Då är vår gemensamma anfader Sven Wikstedt i Nordantjäl och du härstammar alltså från någon av döttrarna (kan det vara dottern i Fjällbohög?). Med vänlig hälsning Mats

    SvaraRadera