tisdag 11 maj 2010

Släkten Sparrfeldt

Släkten är intressant men det har varit svårt att hitta rätt på personerna och vi (jag och min bror) har letat mycket efter förfäder och ättlingar. John Sparrfeldt som jag talade om tidigare föddes ju som Jöns Jönsson 1815 i Ström sn. Hans mamma hette Märta Sparrfeldt och var född 1790 i Ådals-Liden sn. Hennes far Jakob Sparrfeldt, född 1756 i Sidensjö, skrivs där som urmakare och timmerräknare och försvinner ur församlingsböckerna i Ådals-Liden sn någon gång omkring eller strax efter år 1800. Det var länge en gåta var han tog vägen men efter att ha spårat en del barn så blev det klart att han flyttade till Norge. Senare har han återfunnits i Naess, Norge 1808 och även ett arvskifte efter honom i juni 1813. Mera om Jacob och hans barn finns på Magnus hemsida. Jacob hade en bror Zakarias född 1753 i Sidensjö sn som också bosatte sig i Ådals-Liden sn. Han fick barn som kallade sig Lidgren och från en av Lidgrens ättlingar så ändrades namnet igen på senare hälften av 1800-talet till Sparrfeldt och det är från en av Jonas Lidgrens ättlingar som frisören Sparrfeldt i Näsåker härstammade.

6 kommentarer:

  1. Jag har fått veta att frisören hette Axel S. i Ådalsiden.

    SvaraRadera
  2. Zacharias Sparrfeldt är min anfader, de bytte till Lidgren därefter Tidén

    SvaraRadera
  3. Hej Göran!
    Kul att höra av släktingar. Om du har lust får du gärna berätta din koppling till Sparrfeldt (här eller på min mail). Tidén kommer det namnet från Lidgatu för då är vi släkt där också? Med vänlig hälsning Mats

    SvaraRadera
  4. Hejsan! Så roligt att hitta din blogg, satt just och följde Gärd/Jönsson och tyckte mig se namnet Sparrfeldt i kyrkoböckerna. Så jag googlade och hittade hit. Min son har anor i dina hemtrakter och jag försöker skriva en släktbok så allt nytt är spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märtha Sparrfeldt är mina barnbarns ffffmfm. /Eva

      Radera
    2. Hej. Kul att du hittade till min sida och vore kul att veta hur du kom in på släkten Gärd. Jag bloggade om Jöns Gärds barn förra december och har forskat en hel del på släkten. Maila mig gärna och berätta eller skriv här. Min mail finns under om mig till höger längre ner på sidan. Mvh Mats

      Radera