onsdag 29 juni 2011

Mera Selin i Junsele

För någon vecka sedan skrev jag ett blogginlägg om Sven Kristoffersson Selin. Han är stamfader för en släkt Selin ifrån Junsele församling. Men det är inte den enda släkten Selin därifrån. En annan släkt Selin har sitt ursprung i Kläppsjö och av dem var det flera som stavade sitt namn Sehlin.

Förutom Selin-släkten från Gårelehöjden och den från Kläppsjö så finns det också en släkt Selin med sitt ursprung i Gåreleselet. Denna släkt härstammar från den första nybyggaren i byn som bosatte sig där i början av 1800-talet. Han hette Nils Persson och kom ursprungligen från Boteå församling. Nils hade flera söner och en av dessa var Per Nilsson som blev bonde i Gåreleselet och gifte sig med en bondedotter från Moflo, Ådals-Liden sn. Deras son Nils Anders tog sig namnet Selin. Han var född 1843 och var hemmansägare i byn. Nils Anders gifte sig 1871 med Johanna Wilhelmsdotter. Hon var född 1848 i Västerbotten. Makarna fick tio barn. Äldst var sonen Petrus som var född 1871, dottern Anna Maria född 1873, sonen Nils Vilhelm född 1875, Johan Otto född 1878 (min morfars far), Inga Kristina född 1880, Erik Oskar född 1882, Jonas Emanuel född 1884, Henrik Jakob född 1886, Lars Hildebert född 1889 och Margareta Johanna född 1892. Båda makarna bodde kvar i Gåreleselet fram till sin död, Nils Anders 1928 och Johanna 1930. Då hade sonen Henrik Jakob redan tagit över hemmanets 4 1/3 seland.

För många år sedan fick jag låna ett fotografi, av Nils Anders och Johanna, av en sondotter till dem (en syster till min morfar). Jag tror att jag gjorde en kopia av det men det har försvunnit under någon av alla de gånger som jag flyttat sedan dess. Skulle vara roligt att få en ny kopia av det kortet så är det någon som har det kan ni väl höra av er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar