tisdag 21 december 2010

Hur har vykortet kommit i avsändarens hand?

Köpte ett vykort för några veckor sedan som föreställer nya landsvägsbron i Ramsele. Har presenterat bilden tidigare på denna blogg men i sämre kvalité. Här kommer också baksidan med och det skulle vara intressant att veta hur avsändaren fått tag på kortet från Ramsele, har inte kunnat hitta någon direkt koppling.


Så här lyder texten på kortets baksida:
"H-torp d. 17/9 -21
Käre bror Axel Edvard!
Blott dessa rader i dag med hjertligaste lyckönskan på din namnsdag i morgon! Tack tack för brefvet på min namnsdag, jag är ej kry i dag, derför intet bref nu, kommer så snart som möjligt. Helsningar i mängd till Er alla från oss samtliga gl syster Anna"

Kortet är skickat till Herr Kamrer Axel Lönnberg i Töreboda.


Letar man lite hittar man dessa personer. Axel Lönnborg var född den 6/8 1870 i Växjö och avled den 4/1 1939, då bosatt på Törebodagården 3, Töreboda socken. Hans syster Anna Matilda föddes 1860 i Växjö. Något mera om henne vet jag inte och som jag sagt tidigare så ser jag ingen koppling till varför dessa personer skulle konversera med ett vykort från Ramsele.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar