lördag 30 april 2011

Genealogiska Föreningen

För några veckor sedan var jag på GF årsmöte. GF står för Genealogiska Föreningen och det är en gammal förening som jag själv varit med i sedan 80-talet. Det är en av de äldre släktforskar föreningarna och har anor sedan 30-talet. Jag var på ett årsmöte för några år sedan och det blev en häftig tillställning med två läger i föreningen men detta årsmöte var helt lugnt och överspelat på drygt 40 min. GF har en stor klippsamling med dödsannonser och sedan håller de på med ett projekt för att registrera inrikes pass. För att komma till deras hemsida så klicka här. De har en hel del material som kan vara intressant att titta på. Nu har de också ganska mycket på "nätet" så är man bara medlem kommer man åt t.ex deras klippsamling. Den är definitivt värt ett besök. Jag har tittat lite i registret och hittat några notiser både från Ramsele och Junsele.


Årsmötet gick av stapeln i Uppsala på Uppsala Arkivcentrum.

Efter mötet berättade 1:a arkivarien lite om vilka handlingar som de har i sitt arkiv och tipsade om en del andra arkiv och dokument som det inte söks så ofta i, bl.a kyrkostämmoprotokoll. Det var en intressant dag och jag fick en del tips om andra källor att leta i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar