fredag 30 mars 2012

Postbussen

En bild av när postbussen passerade över Ovanmobron 1938. Tack för att jag fått tillgång till bilden.

 

Någon som vet varför man byggde bron på det här sättet med den omvända bågen under? Varför gjorde man så och finns det flera broar som är byggd på liknande sätt? Någon sådan bro som finns kvar?

Ett minne som jag har, vet inte om det är dröm eller sanning, är att jag varit vid Ovanmobron (en nyare variant) och sett ett flygplan som störtat i vattnet. Någon som kan berätta mera om detta eller säga att jag fantiserat ihop det?

6 kommentarer:

  1. Att du varit vid nya Ovanmobron och med egna ögon sett ett flygplan störta i vattnet tror jag tillhör avdelningen drömmar.

    Därmed inte säkert att du fantiserat ihop allt. Du kanske tänker på detta som hände före både din och min tid. Kanske har du sett något foto.

    Den 22 september 1940 startade fem engelska Blackburn Skua-flygplan från hangarfartyget "HMS Furious" för att angripa mål i Trondheims hamn. Efter utfört uppdrag hittade fyra tillbaka till Furious. Ett plan hamnade i Ramsele där det fick nödlanda i Faxälven vid bron över till gamla kyrkan.

    Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om detta men det gör jag inte. Det skulle bli för långt. Bättre då att du får läsa själv.

    På internet finns ett forum som heter "Gentleman´s Military Interest Club". På detta forum finns en tråd (English pilots in Sweden 1940) som handlar om denna nödlandning. Om du går in där hittar du fakta och flera bilder.

    http://gmic.co.uk/index.php/topic/32257-english-pilots-in-sweden-1940/

    Som du ser nämner dom två böcker. Det är samma bok i första och andra upplaga. Andra upplagan något omarbetad. Båda är tyvärr slutsålda men finns på antikvariat. Om du går på biblioteket kan dom säkert ta hem.

    Själv har jag ett ex. av andra upplagan. Den kan du läsa om här.
    http://ahr.widfeldt.se/swedish/bok_nodlandning.jsp

    Vi ska nog vara glada att det fanns sådana som Bernard (21år) och Kenneth (20år). Utan dom hade Hitler tagit över. Hemska tanke.

    Ett Swordfish-plan med tre besättningsmän som deltagit i samma anfall nödlandade samma morgon vid sjön Krycktjärn, Stugun.

    Jag har några Engstrandkort. Här skall du få ett. Här står planet ungefär där Sion låg. Snett nedanför Arvid Jacobsson och sparbanken (det vita huset). Planet fraktades till F3 i Lidköping.

    http://i1144.photobucket.com/albums/o496/Wivex/R022.jpg

    Vet inte om detta är något du känner igen?

    SvaraRadera
  2. En liten rättelse.
    Det var sex Skuaflygplan som 22/11 1940 04:13 startade från HMS Furious för att anfalla fartyg i Trondheims hamn. Efter utfört anfall lyckades inte (mörker och dåligt väder) besättningen på L2942 återfinna fartyget. Man flög då österut och när bränslet började ta slut nödlandade man i Faxälven nära bron över till gamla kyrkan.
    Rätt skall vara rätt!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för informationen och jag hade ingen aning om nödlandningen. Skall försöka få tag på boken som du talar om och hoppas att jag kan få använda bilden av flygplanet i min blogg vid ett senare tillfälle.

    Beträffande mina drömmar så pratade jag med min mamma om detta i kväll. Hon säger att det var ett plan som åkte i vattnet vid Ovanmobron och tidsbestämde det till våren 1974. Det var ett litet flygplan och en från Ramsele som flög.

    mvh
    Mats

    SvaraRadera
  4. Din mamma har rätt. Har kollat upp. 70-tal är inte det jag är bäst på när det gäller Ramsele.

    Som du vet finns ett flygfält och en flygklubb i Ovanmo. Någon gång i början på 70-talet hände detta:
    En av medlemmarna i klubben, Birger Brorsson, trodde att han var en något bättre pilot än han var. Han skulle passera Ovanmobron. För att "stila" eller imponera på någon tog han vägen under bron. Det skulle han inte ha gjort. Han hamnade i vattnet. Han klarade sig oskadd. Ingen större dramatik. Det värsta var kanske att han (enligt uppgift) tappade sitt "flygkörkort". Det är nog bättre att man flyger över broarna än under.

    Vet inte vad du har för policy när det gäller namnpublicering. Om du vill får du ta bort( eller omformulera) denna kommentar.

    Du skall inte vänta dig allt för mycket av boken. Det är bättre och fler bilder i forumtråden. Frånsett det är det en intressant bok. Själv har jag hört en hel del berättas. Hela Ramsele var nere vid bron för att titta på L2942.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill som ansvarig pilot avseende ifrågavarande haveri, dementera gjorda påståenden om påstådd flygning under Ovanmobron. Händelsen finns tydligt redogjord i upprättad haverirapport från Luftfartsverket. Ta redan på sanningen innan ni publicerar./Birger Brorsson 2014

      Radera
  5. Det har funnits historier om ett flygplan som landat i Västvattnet under kriget, någon som hört något om det?

    SvaraRadera