onsdag 4 december 2013

Köpmangatan i Junsele

Ännu ett kort som jag hittat på Tradera som visar Köpmangatan i Junsele. Kortet är skickat 1929 till Herr John Sundelöf i Åmål.


Texten på baksidan lyder:

Junsele d. 14/3 1929
Käre broder John!
Guds Frid!
Det var längesedan vi hörde något från varandra. Jag vill nu sända dig en hälsning från Ångermanland. Gud har ledit mig hit för att vittna om Hans nåds evangelium. I somras var jag på en slöjdkurs på Nåås, Floda St. Jag tog den med tanke på Kongs. Vet ännu ej när jag kommer att resa ut dit, möjligen nästa vår.
Frids hälsningar. Din broder och vän
Gösta ......

Det är inga namn som jag känner igen så troligen var han bara på besök i Junsele. Efternamnet är lite svårt att tyda på kortet. John har jag lyckats lokalisera en trolig kandidat till i John Natanael, född 1905 27/8 i Åmål och död 1976 12/9 i Årjäng. Brodern Gösta har jag inte hittat.

2 kommentarer:

  1. Hej Mats! Jag tror att du måste finna personen/personerna i frikyrkan (Filadelfia) Där hälsar "bröderna" varandra med "Frid broder". Åtminstone förr.

    Salemförsamlingen (som senare blev Filadelfia) bildades 1921 av bl.a en av mina anfäder, Aron Berglund.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att "Kongs" ska vara Kongo? Församlingen skickade ofta ut missionärer, och skrivaren kan vara en av dem.

    SvaraRadera