lördag 25 november 2017

Tråg från auktion i Imnäs

För många år sedan så fick jag veta att det skulle finnas ett tråg, som min farmors farfar skulle gjort, på en auktion i Imnäs. Jag åkte dit och tittade lite och mycket riktigt fanns det till och med två tråg. Men bara ett tänkbart.


Det var lite skillnad i storlek på dem men det är en sak att jämföra nära när man går och tittar och då det auktioneras ut och man befinner sig en bit bort. Så det gick inte bättre att jag tog fel och trodde att det som låg för klubban var det av min förfäder och jag löste det för några hundralappar. När jag fick det så inser jag att det är fel och får skynda tillbaka för att kunna lösa det andra också och det gick vägen. Som ni ser på bilden ovan (och nedan) så står det initialer och ett årtal.

E P 1864. Min förfader som skulle gjort tråget hette Erik Petter Zakrisson Sundqvist så jag inbillar mig att det är han som gjort tråget 1864 även om det vanliga var att man signerade med initialer även för efternamnet.
Tråget står hemma på min gamla skänk som jag tror att en annan förfader gjort (pappan till Erik Petter). Mer om Erik Petter och hans fru finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar