tisdag 19 februari 2019

Ramsele på 50-talet

Var in på Tradera härom dagen och lade bud på några bilder från Ramsele som jag möjligen haft med här tidigare men de är inte så vanliga. Det första är ett flygfoton från 1958.

Här är det både hus som är rivna idag men också en massa hus som inte är byggda ännu. Nuvarande vägen till Nordantjäl finns inte. Krångåkerskolan finns där och Centralskolans gamla byggnad medan det är åker och härsjor ner mot där det idag är kulturcentrum och hembygdsgård. 

Det andra är från cirka 1965 och taget åt andra hållet.


Här finns det många av de hus som är kvar idag. Cetehallen har dock sin gamla skepnad. Det finns två mackar, OK som finns idag och den andra, som jag inte kom ihåg vad den hette. Den är borta idag och har istället blivit parkering. Vägen till Nordantjäl ser ut att gå som idag men Centrumhuset är ännu inte uppfört.

Byn förändras hela tiden men vissa saker ändras väldigt lite!

2 kommentarer:

  1. Jag bodde i gula huset längst ner till vänster. Det är rivet nu. Vår lägenhet var längst upp tv. Där bodde även två av mina lärare i slöjd Lagergren och i gymnastik Broneus. Busstationen verkar inte vara byggd och inte minigolfbanan som jag blev bortkörd från (spelade för mycket gratis).
    Vi lekte på gården (läkarstation?)mittemot, där ser man lekstugan och det fanns en sandlåda.

    SvaraRadera