tisdag 29 augusti 2023

Appen Min karta

Hittade häromdagen en app som heter Min karta och är från Lantmäteriet. Har inte sett den förr men den har säkert funnits ett tag. Jag sökte på gården där jag är född och uppväxt och hittade dessa kartor.

Här är den vanliga kartan från Lantmäteriet.


Denna vy kallas Bergochdal och här ser man variationen i höjd.

Nästa vy heter Terrängskuggning och här ser man lite tydligare höjdvariationen i svart-vitt.

Det finns också en vy med ett flygfoto. Hittar inget om vilket år fotot är taget men det är ganska nära nutid.

Det finns också några äldre flygfoton, detta är från omkring 1975. Här kan jag känna igen mig om hur det var när jag var liten. Det finns hus som jag varit med om att flytta från de positioner som finns här och en öppen yta nedanför vägen som vi kallade fotbollsplanen och som började växa igen redan då.

Ett foto ännu lite längre tillbaka, nämligen från cirka 1960. Detta är innan jag föddes och här finns det också några lador ute på ängarna som jag inte visste att de fanns just där. På bilden finns också rätt många hässjor som förmodligen min styvmorfar satt upp och fyllt med gräs. 

Spännande att se och jämföra de olika bilderna. Man behöver inte ladda ner appen utan informationen kan fås från webbsidan Min Karta (lantmateriet.se). Där finns till och med några fler vyer att välja än de jag hittat i appen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar