lördag 29 juni 2024

Ett köpekontrakt

Här har jag med hjälp av HTRFLOW - by Riksarkivet renskrivit ett köpekontrakt från 1884 när Mikael Carlsson (som jag bloggade om igår) sålde sitt hemman till sonen Sven Peter. När det gäller programmet som jag använt så tar det många av orden men det har också varit ett par timmar att gå igenom och rätta fel som blivit men programmet blir säkert bättre undan för undan.


Köpekontrakt

Härmed göres veterligt att jag Mikael Carlsson med min hustrus bifall upplåter och försäljer mitt förvärfda Skattehemman No 2 om 7/8 dels seland hus och jord i Hocksjö by af Ramsele socken till min lön son Sven Peter Mikaelsson emot en öfverenskommen köpesumma Ett tusende sexhundra /1.600/ Kronor och lifstids födorådsförmåner för mig och min hustru i vår återstående lifstid neml. 5 tunnor stridt och väl rensadt korn, som bör uppgå i vigt 12 Lis pr tunnan, En tunna råg, utsädesland i väl häfdad åker för 1/2 tunna potatis och En kanna linfrö, En fot koksalt, En fjerdedels tunna hårdsaltadt strömming, fyratio fot domestik, Ett Lis fläsk. Ett Lis hvetemjöl, Trettio kronor i kontanta penningar, 2 par läderskor, skötsel och vård och föda vinter och sommar för tvenne mjölkkor, 4 getter och 4 får, samt 4 alster, 2 centner hö allt årligen. Kreaturen insättes af födorådstagarne och när de blifvit insatta får hemmansinnehafvaren sedan tillhandahålla kreaturen under Födorådstagares hela lifstid. Till husrum aftages Sexknyttstugan nerpå gården,  östra rummet i nedra våningen i magasinet samt andel i källare, brygg och badstuga, qvarn, såg och äfven nödig andel i andra uthus, 20 fot jord på hvarje sida från byggningen erforderlig sänghalm och brygghalm 1/2 dels tolft brädor årligen, hemkörd och upphuggen ved efter behof en öm och anständig skötsel och uppassning när så påkallas, de åtagna husen tillfaller hemmanet efter Födorådstagarnes död.

  Ståndskogen är försåldt på vissa år enligt köpekontrakt med dess rättsinnehafvare på sätt det gäller men när kontraktet tilländalupit återfaller till hemmanet.

  På ofvannämnde vilkor afhänder jag mig berörde hemman och tillegnar det min son Sven Peter Mikaelsson att genast tillträda. Köpeskillingen erlägges genast. Äfven förbehålles skjuts till och ifrån kyrkan, qvarn och andra nödiga resor och eger Födorådstagarne rättighet erhålla första laga inteckning i ofvannämnde fastighet till säkerhet för födorådets bestånd hvarvid köparen förbinder sig tillhandahålla nödiga handlingar för inteckningens erhållande. Sålunda afhandladt Ramsele och Hocksjön den 9 April 1884. Svän Petter Michelsson köpare Mikael (bom) Carlsson Säljare:

Bevittnas af J. Molin i Lungsjön, Lars Petter Andersson i Hocksjön. 

  Å förestående afhandling är denna dag afbetalt: /600 kronor genom utgifvande af skuldförbindelse som härmed erkännes och qvitteras. Ramsele och Hocksjön den 9 April 1884. 

Mikael (bom) Carlsson i Hocksjön

Bevittnas af J. Molin Lungsjön 

Lars Petter Andersson Hocksjön


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar