lördag 27 mars 2010

Där allt började!

Tingshuset i Ramsele som visas på detta kort fungerade under en lång rad av år som forskarsal för SVAR. Under ett år på början av 90-talet så jobbade jag där och hade egen nyckel till huset. Det innebar att jag tillbringade många kvällar och helger med forskning i den egna släkten och i Ramsele och Junsele församlingar i allmänhet. Nu är det inte riktigt sant att det var där som jag började från början. Det som kommer nu tror jag att jag har berättat om tidigare men isf kör vi jag en repris. När jag gick på skolan i Ramsele hade jag av någon anledning valt maskinskrivning som fritt valt ämne. På våren 1983 kom det upp en intresseanmälan om att börja ett nytt fritt valt ämne och detta var släktforskning. Inte så intressant tyckte jag men sista anmälningsdag föll jag för kompistrycket och skrev upp mig på listan och sedan var jag fast! Vilken tur att jag anmälde mig. Vi började med två timmar varje fredag em borta på biblioteket i Faxen där vi hade kopior av Ramsele kyrkböcker och en par läsare och lite mikrokort. Handledare och eldsjäl var våran lärare Engström. Lediga timmar och dagar forskade jag i Tingshuset istället. När jag slutat i Ramsele och börjar skolan i Sollefteå blev det lite mindre med forskning men när jag började arbeta i tingshuset åt SVAR så blev det mera frekvent forskning igen. Vilken tur att Engström kom på det här med en klass i släktforskning och att jag skrev upp mig på listan. Har ju faktiskt haft släktforskning som fritidssysselsättning i över 25 år nu.

Här kommer bilden av gamla tingshuset i Ramsele:


denna sida hittade jag lite information om Ramsele tingsrätt och tingslag. Där står att tingshuset byggdes 1940-41 och invigdes i mars 1941. Planerna på att bygga ett tingshus hade startat redan 1910. Fram till 1970 var Ramsele egen domsaga men då blev det istället Sollefteå Domsaga men tingsstället i Ramsele blev kvar till 1974. Om SVAR kom in direkt vet jag inte men jag tror att de var där 1977 iaf. Någon som vet mera?

1 kommentar:

  1. Jag vet inte när SVAR flyttade in i tingshuset, men verksamheten startade 1978 och då hette den Registreringsbasen i Ramsele. Namnet SVAR kom till först 1982.

    Hälsningar
    Magnus

    SvaraRadera