söndag 21 mars 2010

Digitala arkiv med gamla bilder

Hittade en artikel i Tidningen Ångermanland om Jamtli och deras bildarkiv som de lade ut delar av på nätet redan 2008. De har nu passerat 100 000 bilder i sitt digitala arkiv. Imponerande och det kan nog vara intressant att söka där när det finns en hel del kopplingar mellan Junsele och Ramsele församlingar och församlingarna på andra sidan gränsen. När jag sökte på Junsele specifikt (som nyckelord) fick jag ingen träff och vid sökning på Ramsele fick jag en träff. Det var en bild på Ramselebussen. Men det går också att söka på plats och där fick jag flera träffar både på Junsele och Ramsele. På denna sida kan man hitta många intressanta bilder tror jag. Sökte på Ramsele som plats istället och då hittade jag ett kort som jag själv har vykort på, bilden jag hittade kan ses här.

Ett mycket bra arkiv så länge som man bara vill titta på en bild. Men när man hittar någon släkting på en bild som man skulle vilja sätta ut på sin hemsida eller kanske ta med i en släktutredning, går det? Ja det går jättebra men det blir inte billigt. Jag skulle till och med säga att det är fruktansvärt dyrt. Titta bara på denna prislista för att köpa en bild som papperskopia (man får ju verkligen hoppas att bilden är på fotopapper):
Papperskopia 13x18 cm 95 kr
Papperskopia 18x24 cm 149 kr
Papperskopia 24x30 cm 199 kr
Papperskopia 30x40 cm 299 kr
Papperskopia 40x50 cm 449 kr
Vill man istället ha det som en bildfil så finns en annan prislist:

Bildfil A5 (tryck 21 cm 300 dpi) 144 kr
Bildfil A4 (tryck 30 cm 300 dpi) 289 kr
Bildfil A3 (tryck 42 cm 300 dpi) 389 kr
Bildfil Större än A3 699 kr
Till detta tillkommer frakt och expeditionsavgift. Den senare avgiften har jag letat utan att hitta den någonstans på deras hemsida. Sedan har de en avgift på 165 kr för lagring på cd så jag antar att den avgiften tillkommer om man vill ha en bildfil. Dessutom tar de 700 kr/tim för digital bildbehandling. Vad är det? Är det när de redigerar i en bild och skickar över eller är det ännu en avgift för att bränna ner bildfilen på CD? Det börjar bli dyrt detta. Så vill jag lägga ut bilden på min hemsida då har de en fast avgift på 1210 kr och då får man faktiskt ha bilden på sin hemsida hur länge man vill (men då är hemsidan icke kommersiell).

Detta innebär att jag om jag hittar en bild, vill ha den på fil, tar billigast möjliga men på CD (antar att de inte tar något för bildbehandling) och vill ha ut bilden på min hemsida. Då kommer det att kosta 1519 kr (expeditionsavgift och frakt ej medräknad). För en bild, är det rimligt? Det är väl klart att fotografen skall ha ersättning för sin bild men bilder som kanske är 100 år gammal, är det fotografens ättlingar som får pengarna då? Om det är så skulle jag kunna köpa att det kostar som det gör. Samtidigt så läser jag att upphovsrätten upphör efter 50 år från fototillfället om det inte är frågan om ett verk för då gäller den till 70 år efter fotografens död.

Tittade också in på ett annat digitalt bildarkiv, nämligen Murberget, Västernorrlands Länsmuseum och där står det att priset gäller vid sänd bildfil via E-post. Där kostar motsvarande 130 kr och leverans på CD 150 kr. Frakt tillkommer men de verkar inte ha någon expeditionsavgift. Det tillkommer en användningsavgift står det för publicering på t.ex. Internet men finns inte med något pris. En länk finns till publiceringsavgift i bok och tidskrift men inget om att publicera på Internet. Verkar som de är billigare än vad Jamtli är men tyvärr kan man ju inte styra var bilderna finns.

En sista fundering från mig idag. Varför sätter så många så höga priser på sina produkter istället för att ha lägre priser och få vinsten på mängden de säljer istället?? För priser som detta kan väl inte ge någon mängdförsäljning?? Fast jag är ju bara naturvetare och inte ekonom!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar