lördag 6 mars 2010

Världen är bra liten!

I torsdags så åkte jag iväg till Genealogiska Föreningens kontor i Solna för de anordnar träffar där de berättar om vad de har specifikt för olika delar i landet. Då var det dags för Ångermanland. Så jag tog buss hemifrån, tåg till "Sumpan" och sedan T-bana till Huvudsta för att avsluta resan med en promenad på några hundra meter innan jag var framme. Totalt var vi sju stycken som hörsammat inbjudan i GF-bladet och personalen började berätta om de böcker som de har om Ångermanland. De hade nog mest de vanliga böckerna som jag även har några hemma, som t.ex. Anundsjöboken, Rötter i Anundsjö, Tycko Lundqvist böcker m.fl. Men där fanns också en del andra intressanta som en pärm med avskrifter från häxprocesser i Ångermanland på 1600-talet. Vi fick också se deras register med mappar ordnade efter släktnamn och efter orter eller församlingar. GF håller på med ett projekt där de fotograferar passjournaler för de som åkte mellan länen på 1800-talet. Intressant materiel som borde kunna bli användbart som komplement till kyrkobokföringens dokument. De berättade vidare att de har urklipp med dödsannonser och nekrologer både från DN och SvD sedan många år tillbaka. Tack för en bra och väldigt intressant visning av samlingarna.

När vi gick där och tittade så var det en av deltagarna som ville söka i Ådals-Liden och då blev jag genast nyfiken. Efter att ha pratat lite mera så visade det sig att vi var släkt och det inte så fasligt långt tillbaka. Vår första gemensamma ana heter Jonas Persson i Ottsjö, född 1801 i Färila sn. Jag härstammar från dottern i hans andra gifte, Anna Brita Jonsdotter, född 1851 och hon från sonen i första giftet Johan Peter Jonsson Sjödin, född 1833. Tror att vi räknade ut att vi är fem-männingar. Anna Brita gifte sig till Gårelehöjden, Junsele sn. I januari blev jag kontaktad av en annan släkting som också härstammade från denne Johan Peter. Så på bara några månader har jag fått kontakt med två släktingar på den sidan. Mer om Johan Peter och Anna Brita finns att läsa på Magnus hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar