torsdag 8 april 2010

Bro över Ångermanälven

Här kommer en bild på Junselebron som gick över Ångermanälven. Kortet har en väldigt svag poststämpel (tror att det står 11/7 -60) och är skickat från familjen H. Ekman till familj G. Ekman i Vällingby (boende på Ångermannagatan, väldigt passande) . Texten på baksidan lyder " Från fam. H. Ekman boende i älven. Fiskar o. har det skönt". Förlaget som gett ut kortet är John Sundqvist, Junsele. Hans namn har jag sett på många kort, någon som känner till mera om honom? När jag tittade i Sveriges dödbok 1947-2006 så hittade jag en Johan Albert Sundqvist (1906-1981). Han var född född i Åsele och dog i Junsele, är det denna person som gett ut kortet?

Tror att jag kommer ihåg den här bron från 70- och kanske 80-talet. Någon som kan berätta mera om när den byggdes och revs?

3 kommentarer:

  1. Jajamen det är Sundqvist Tobaks & Pappershandel i Junsele. Affären låg där nu Margits gardinaffär finns. John Sundqvist startade affären där redan i slutet av 1930-talet och höll på till tror jag ca 1979. Affären är legendarisk och vi ungdomar brukade ofta gå in till honom efter skolan för en pratstund.Där fanns förutom pappersartiklar det mesta, böcker, fotoartiklar,idolbilder etc. Han sbror Klas hade en liknande affär i Åsele. Deras far härstammade från Själevad.

    Göran Stenmark

    SvaraRadera
  2. När revs Stennäsbron Jag tycker den ser lika dan ut nu som den gjorde påp den tiden man åkte till forum på bio eller dans. Tidigt
    -60 tal.

    Sven Olof Selinder

    SvaraRadera
  3. Jag har för mig det var 1994 som den sprängdes, men skall se efter i mina noteringar. Hembygdsföreningen har en videoinspelning från tillfället där även brons tillkomst redovisas.

    Göran

    SvaraRadera