fredag 23 april 2010

Kallelse till sammanträde om skiftesdelning

Det har under några veckor kommit ut kort på Tradera med kallelse till ett sammanträde för skiftesdelning i Ramsele församling. Det första var för delning av samfällighet i Strömnäs by och hölls den 28 februari 1923 hos P.J. Andersson i Strömnäs by. Kallelsen var ställd till Kungsgårdens - Mariebergs AB. Detta kort gick på 160 kr. Någon vecka senare kom nästa kort ut och det var en kallelse till Wäija o Dynäs AB. Gällde delning av samfällighet i Strömnäs och Meåfors byar, var samma datum och hos samma person. Detta kort var jag med till 175 kr och det gick för 180 kr. Dags för nästa kort (det här nedan som jag fick) och jag beredde mig på en rejäl budgivning men helt plötsligt var jag ensam och fick det för 9 kr, vilken tur jag hade då. Någon vecka senare kom ett nytt och då var alla de andra med igen och det gick på 156 kr.

Kortet som jag lyckades köpa var en kallelse till Kramfors AB och gällde ett möte som gick av stapeln den 2 mars 1923 kl 10 hos J.H. Norlander. Det gällde skiftesdelning av samfällighet i Meåfors by.

Så här ser adressidan ut:


Och här har vi framsidan med text:

Jag roade mig med att gå in på Lantmäteriets historiska kartor och hittade följande i Ramsele akt 623. Det är frågan om en delning och akten är daterad 1924 men de första noteringarna är från 1922. Genom att leta igenom sidorna hittade jag tillslut fram till noteringar från mötet den 2 mars 1923. Här nedan ser ni en skärmdump av början av noteringarna för denna dag:

För att hitta detta protokoll så går man in på Lantmäteriets historiska kartor och letar på Västernorrlands län, Sollefteå kommun och Meåfors.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar