söndag 20 december 2009

Drunknade i Vagnforsen

Har tittat igenom lite död- och begravningsböcker i Ramsele för att se om det är många som drunknat i Vagnforsen genom åren och det var det inte. Följande har jag hittat:

Pehr Ersson. Drängen i Nyland. Dog den 11 juli 1853 och begravdes den 4 september. Han var 23 år 5 mån och 29 dagar gammal . " Drunknade i Wangforsen ".

Johan Lampa. Kronobåtsman i Krången. Dog den 18 juni 1878. Han var gift och 43 år 5 mån och 5 dagar gammal. "Drunknat i Vagnforsen vid timmerflottning. Igenfanns först d. 14/7". Begravdes den 28 juli.

Erika Johanna Karlsdotter. Piga i Krången. Död 14 juli 1899. Född den 29 augusti 1877. "Omkommen genom drunkning i Vagnforsen. Liket anträffadt den 24 juli 1899". Begravd den 13 augusti.

Erik Andersson Risberg. Dräng i Viken. Död den 2 juni 1902. Född 28 mars 1873 och ogift. Begravd den 7 december 1902. "Omkommen genom drunkning i Vagnforsen. Sannolikt sjelfmord under sinnesförvirring. Mannen försvann natten mellan 1 och 2 juni, efterlemnade en anteckning , tydande på uppsåt att begå sjelfmord, sågs sist vid Vagnforsen, liket som af kronobetjeningen identifierats, flöt upp och påträffades vid Selet den 27 okt. 1902 Före försvinnandet hade mannen under några dagar visat tecken till sinnesförvirring".

Nils August Nilsson. Skogsarbetare i Krånge. Död den 20 maj 1925. Född den 13 januari 1888. Begravd den 18 juli 1926. " Drunkning i Vagnforsen (olyckshändelse).

Dessa personer har jag hittat mellan 1800 och 1926. Det är inget som säger att listan är fullständig för förutom att jag kan ha missat någon som det stått Vagnforsen på så är det ett antal som bara dött av drunkning utan att det angivits vara i just min eftersökta fors. Men större katastrofer med flera döda timmerflottare samtidigt i denna fors har jag inte kunnat hitta.

3 kommentarer:

  1. Angående Johanna Carlsson (Karlsdotter), se Östgötaposten 1899-07-28 p 2.

    SvaraRadera
  2. Nils August Nilsson var min farfar är det så att du hittat något foto på honom? Isåfall vill jag gärna ta del av det.

    Vänligen
    Pär Nilsson

    SvaraRadera
  3. Hej Pär. Har du hört om händelsen när han drunknade så att du kan berätta mer vad som hände? Mvh Mats

    SvaraRadera