onsdag 29 september 2010

Frimärke med stämpel Ramsele 1888

För någon vecka sedan avslutades en tradera auktion med ett frimärke som var poststämplat i Ramsele den 31 juli 1888. I beskrivningen står det att det är ringtypsbrev 20 öre 1888, vad det innebär har jag ingen aning om men tydligen var det värdefullt för det högsta budet blev hela 310 kr. Jag tycker att det var intressantare med namnet på personen som fått brevet.

Var tvungen att leta rätt på denne Daniel Andersson i Sunnansjö eftersom Fjällsjö sn som Sunnansjö tillhör är grannförsamling både till Ramsele och Junsele och att jag har en del släkt från Sunnansjö.

Gick därför in på SVAR hemsida och hittade en med detta namn i Sunnansjö. Nu skall jag väl erkänna att jag inte letade igenom hela byn för att se om det fanns flera med samma namn men jag tror inte att förnamnet Daniel är så vanligt i Fjällsjö sn. Dessutom var denne man hemmansägare men någon gång under husförhörslängdens tid, som är mellan 1881 till 1892, stryks detta och han står istället som födorådstagare och Strömnäs AB äger hemmanet om 5 3/8 seland.

Daniel var född den 3 maj 1824 i Sunnansjö, Fjällsjö sn som en son till Anders Ersson och hans hustru Märta Johansdotter. Hustrun Anna Stina Ersdotter var född den 22 juli 1820 i Jansjö, Fjällsjö sn och var en dotter till nämndemannen Erik Ersson och hans hustru Maja Brita Pehrsdotter. Anders Ersson var född 1771 och hans hustru Märta föddes den 9 april 1784 i Sunnansjö. Hennes far var Johan Johansson född den 2 december 1758 som en son till klockaren Johan Ersson och hans hustru Märta Hindriksdotter i Sunnansjö. Alltså minst tre generationer födda i Sunnansjö. Så långt tillbaka hittade jag dock ingen koppling till min släkt.

1 kommentar:

  1. Anders Ersson var bror till "vår" Per Ersson i Lidgatu om jag inte minns fel nu.

    Hälsningar
    Magnus

    SvaraRadera