lördag 25 september 2010

ArkivDigital

För några veckor sedan var det en helg då det fanns möjlighet att testa ArkivDigital. Det var under släktforskardagarna i Örebro. Jag var in och tittade runt lite där vad som finns och det finns en hel del både när det gäller kyrkoarkiv och domstolsarkiv. Bilderna som jag var in och tittade på höll väldigt hög kvalité och var lättlästa. Dessutom var det enkelt att spara ner det intressanta som jag hittade, en nackdel var att det som sparades är det som syns i fönstret så har man zoomat in så missar man delar av t.ex. en sida. Men på det stora hela tycker jag att det var så bra så att ett abonnemang på ArkivDigital skulle vara ett väldigt bra komplement till SVAR:s hemsida. Här kommer en bild ur en död- och begravningsbok i Ramsele som jag sparade ner bara för att visa kvalitén på bilderna.

I ArkivDigital kan man spara bilderna som .png medan denna bilden ovan är omgjord till .jpg och därför inte har lika hög upplösning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar