fredag 23 december 2011

Där det började!

Här är ett foto av ett hus där jag tillbringat många timmar, det är gamla tingshuset i Ramsele som man ser som hus nummer två på bilden. Där fanns SVAR:s forskarsal ända till dess att huset på nipkanten byggdes där forskarsalen finns än idag men i annan regi. Jag hade också min arbetsplats i detta hus när jag arbetade åt SVAR på 90-talet. Det var tider att ha egen nyckel till forskarsalen och det blev en del långa kvällar på arbetet.


Huset närmast är pastorsexpeditionen och där tillbringade jag också en del tid med att leta i det färskare materialet som då inte fanns på SVAR.

Husen i bakgrunden har jag svårare att identifiera men det finns kanske någon som kan hjälpa mig med det.

2 kommentarer:

  1. Är det Någon som vet under vilken period det var ett Tingshus?

    SvaraRadera
  2. Något lite om husen i bakgrunden. Bortom tingshuset ser du två vita hus. Det närmast tingshuset ser man inte mycket av. Enbart två fönster på övre våningen. Det är Ramsele gamla Konsum (rivet). På andra sidan gatan (Storgatan) ser man en del av "Nygrens hus". Där har bl.a funnits både damfrisering och Café (Café Centrum). Huset finns kvar. Till vänster om Nygrens finns två hus. Selanderska husen. Båda var röda. Renoverades och blev gula. På detta kort har man hunnit renovera det vänstra men inte det högra. Båda nu rivna. Någon gång 2001-2002 efter mycket bråk. Sollefteå kommun som ägde husen ville riva. Det ville inte Ramseleborna.

    SvaraRadera