lördag 14 april 2012

100 år sedan Titanic gick på isberget

När man tittar i husförhörslängderna så är det rätt många från både Ramsele och Junsele som utvandrade till USA eller Kanada. En vanlig väg att åka var att ta sig till Trondheim och ta båten där till England. Där kunde de sedan kliva på någon av de stora Atlantbåtarna. Titanic var ett av dessa fartyg och vad jag vet så var det ingen från dessa två församlingar med på detta fartygs jungfruesa.

I dagens SvD var det en helsida om fartyget och det var intressant läsning. Det gjorde att jag letade fram en bok om Titanic som jag har samt tittade lite på nätet för att hitta mera om fartyget och olyckan. Boken heter Titanic och är skriven av Claes-Göran Wetterholm. Där berättas att konkurrensen drev fram allt större fartyg. Cunard linjen hade Lusitania och Mauretania. De var gigantiska och snabba. Mauritania tog 1908 Atlantens Blå Band och behöll det under 22 år med en fart av 26.06 knop vid någon av de första resorna över Atlanten.

För att vara med och tävla beställde The White Star Line tre jättelika fartyg som skulle överglänsa Cunard linjens fartyg i storlek men inte i fart. Kolförbrukningen var enorm för så stora fartyg och ökade markant för farter över 20 knop. Maximala hastigheten bestämdes därför till 22-23 knop. På de första ritningarna hade fartygen tre skorstenar men tidens mode var fyra så det fick det bli och ritningarna gjordes om. Olympic och Titanic tillverkades sida vid sida. Olympic sjösattes den 20 oktober 1920 och var klar 31 maj 1911, samma dag sjösattes Titanic.

Titanic hade 29 ångpannor varav 24 var dubbeländade och fem enkeländade skotska pannor. 174 eldare behövdes och de var indelade i fyratimmars skift. Nu var inte alla dessa med eftersom några missade avgången i Southampton. Dessutom tillkom 73 lämpare och 33 smörjare. Totalt bestod maskinrumspersonalen av 325 personer. Titanic hade tillåtelse att ta 3547 personer men det fanns bara 20 livbåtar med plats för 1178 personer, en omöjlig ekvation om katastrofen skulle vara framme. Men det var ändå 216 flera livbåtsplatser än va bestämmelserna för den tiden hade som ett minimum. Installerat fanns ändå Axel Welins dubbelverkande dävertar och det skulle gjort det möjligt att ta 32 livbåtar och kanske också 48 st.

Fartygsfakta från SvD.
Vikt: 46328 bruttoton.
Längd: 269 meter.
Bredd: 28 meter.
Höjd:  53 meter från skorstenstopp till köl.
Kolåtgång: 620-640 ton/dag.



Den 10 april 1912 kl 12:15 påbörjade Titanic sin resa. Sex stycken bogserbåtar hjälpte henne ut från hamnen. Resan gick lungt till kvällen den 14 april. Fartyget hade hunnit drygt två tredjedels väg från England till Amerika. De hade fått meddelande om att det kunde finnas isberg i området och höll utkik. Klockan var 23:40 när de fick syn på ett isberg som var ganska litet men växte i storlek ganska snabbt när det kom närmare. En varning gick också till bryggan men giren "Dikt styrbord" kom för sent. Titanic höll ungefär 21 knop och pressades mot isbergets sida och plåtar slogs in och nitarna lossade. Fartyget var uppdelat i avdelningar och kunde hålla sig flytande med fyra sektioner vattenfyllda men isberget öppnade upp fem och en halv sektion. Dessutom var väggarna mellan avdelningarna för låga och kl 01:00 den 15 april hade fören sjunkit ner något och flera avdelningar hade vattenfyllts. Bryggan hamnar under vatten kl 02:17 och  fartyget sjunker snabbare, det ställer sig mer och mer på högkant och bryts tillslut av och fören sjunker först. Aktern reser upp sig innan den också sjunker runt kl 02:20. Ett antal livbåtar, mer eller mindre fyllda har satts i vattnet och när fartyget Carpathia kommer fram kl 03:30 börjar hon leta livbåtar och tar upp den första kl 04:10.

I SvD kan man läsa om antalet överlevande.
Av besättningens 898 personer överlever 212 stycken.
Av 1:a klass passagerarnas 324 personer överlever 201 stycken.
Av 2:a klass passagerarnas 276 personer överlever 180 stycken.
Av 3:e klass passagerarnas 709 personer överlever 119 stycken.

De flesta båtarna tog bara kvinnor och barn och en del besättningsmän var mera nitiska i att följa detta än andra, detta gjorde att ett antal livbåtar sjösattes halvtomma. Som man kan se ovan var det 3:e klass passagerarna som hade den i särklass största procentuella förlusten medan de i de bättre klasserna klarade sig mycket bättre. En fruktansvärd katastrof var det.

Letar man på nätet så kan man hitta notiser om överlevare som avlidit de senaste åren.

Notis från SVT Nyheter:

Sista överlevande från Titanic död

Publicerad 31 maj 2009 - 21:20
Uppdaterad 31 maj 2009 - 21:28

Millvina Dean, den enda återstående överlevande från Titanic, avled på söndagen i England, rapporterade BBC. Hon blev 97 år.
Dean var bara två månader gammal när hennes familj emigrerade till Kansas i USA ombord på Titanic som kolliderade med ett isberg på sin jungfrutur 1912.
Hon lades i en säck och bars i säkerhet. Även hennes mor och bror överlevde men fadern var bland de 1 500 passagerare och besättningsmedlemmar som dog.

Notis från Aftonbladet:

Svenskättlingen Lillian Asplund var fem år vid katastrofen

En av de sista överlevande från Titanics sista resa är död.
Svenskan Lillian Gertrud Asplund blev 99 år gammal.
Nu finns ingen längre kvar som minns katastrofen.
Lillian Gertud Asplund var fem år gammal när Titanic gick under 1912. Hon har skytt publicitet och pratade sällan om den fruktansvärda händelsen, rapporterar BBC.
I lördags avled Lillian Gertud Asplund i sitt hem. Hon blev 99 år gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar