söndag 28 oktober 2012

Värnpliktskort på Krigsarkivet

I fredags gjorde jag ett besök på Krigsarkivet i Stockholm. Hade tänkt att leta rätt på min morfars far Johan Otto Selin som står som stamanställd i några husförhörslängder. Tyvärr så verkar det som om de handlingar jag behöver har rensats för åren i början av 1900-talet. Synd.

Beställde istället in värnpliktskort för att leta människor från församlingarna i Västra och hittade några stycken, bl.a  min styvmorfar Lindor Eliasson. Från dessa kort fick jag t.ex. veta att han inte, vilket jag trodde, gjort sin värnplikt på I 21 i Sollefteå (fast på den tiden hette regementet I 28) utan att han var på Ing 2 som vid den tiden var i Karlsborg.


Här kan man se att han blev uttagen till ingenjörs arb. tjänst vid Ing 2. Grundutbildningen var 1923 och den var 161 dagar lång. Han blev sedan inkallad till krigstjänstgöring under kriget och gjorde då 16 dagar 1941, 102 dagar 1942 och 88 dagar 1943, alla på I 21. Han utträdde ur vplåldern 31/12 1949.


Baksidan av kortet ger inga ytterligare upplysningar.

Här finns i alla fall ett arkiv till där man kan få värdefull information om sina förfäder. Väl värt ett besök eller två tycker jag. Mera om krigsarkivet finna att läsa här.
 

2 kommentarer:

  1. Dessa uppgifter finns bara att tillgå på krigsarkivet? Det finns inget av dom online?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tror inte att det finns online utan det är Krigsarkivet som gäller för så "nytt" material.
    mvh
    Mats

    SvaraRadera