fredag 17 maj 2013

Wilhelm Petter Jonsson 1814-1884

Wilhelm Petter Jonsson föddes den 15 april 1814 i Kolksele, Umeå Landsförsamling som en son till Jonas Persson (1795-1889) och hans hustru Anna Beata Berggren (1791-1871). Han gifte sig den 29 november 1837 i Bjurholm sn med Anna Magdalena Wester. Hon var född den 1 mars 1811 i Bracksele, Bjurholm sn. Makarna bodde först i Vännäs sn, sedan i Bjurholm  sn för att slutligen flytta till Junsele sn där de först bodde i Gårelehöjden och senare i Gåreleselet. Anna Magdalena dog i Gårelehöjden den 12 november 1872 och Wilhelm Petter i Gåreleselet den 4 juni 1884.

Deras barn:
d. Anna Maglena född 1838 i Högland, Vännäs sn.
d. Maria Margareta född 1840 i Kyrktjärn, Bjurholm sn. Hon dog i samma by 1840.
d. Barbru Christina född 1841 i Kyrktjärn, Bjurholm sn.
d. Elisabet Katarina född 1843 Kyrktjärn, Bjurholm sn.
d. Greta Sofia född 1845 i Nylunda, Bjurholm sn.
d. Johanna född 1848 i Bjurholm, Bjurholm sn.

Johanna var min morfars farmor. Om ni härstammar från någon av dessa barn så får ni gärna höra av er då jag försöker att kartlägga deras ättlingar. 

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Min morfars farfar hette Jonas Emanuel Selin. Som jag förstår det är Jonas Emanuel son till Nils Anders Persson Selin och Johanna Wilhelmsdotter, som du ju nämner här ovan.

    Min morfar lever ännu, men är registrerad utan far, då morfar föddes utom äktenskapet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS Jag bor i Norrköping och forskar på morfars fars familj (Selin). Du kan nå mig på michisen(snabela)gmail(punkt)com

      Radera