lördag 27 juni 2015

Y-DNA

Samtidigt som jag skickade in mitt test för Family Finder så skickade jag in ett Y-DNA prov också. Detta prov visar y-kromosomen som ärvs från far till son i generation efter generation utan att förändras speciellt mycket. Den är alltså relativt lika på fadersidan för en man. Från den kan man kartlägga släktskap mellan två män, att det finns men det är svårt att bedöma hur långt tillbaka den gemensamma personen finns. Provsvaret har jag gått och väntat på i flera månader men någon dag innan det var planerat att det skulle vara klart kom information om att det kunde ta upp till tre veckor till. Blev lite besviken men inget att göra och vi stack ju ändå iväg till Värmland för midsommarfirande. Men så dyker provsvaret upp på midsommarafton och jag ser det på midsommardagen. Vad kan vara mera lämpligt att få det svaret än när man är i Värmland och Gräsmark, där förfäderna på min fars sida fanns. Detta i alla fall från generation fem och tillbaka som jag vet om till generation åtta som är Per Olofsson född 1722 och död 1789 i Gräsmark.

Nu blev det ändå inte riktigt det resultat som jag hoppats på. Detta då jag bara fick en enda träff. Men den personens äldsta anfader höll också till i Värmland så vi är i alla fall i samma landskap i början av 1700-talet.


Vår första gemensamma ana verkar också vara väldigt långt borta. Som man kan se i tabellen så är det bara 69% sannolikhet att den finns inom de första 16 generationerna utan den ligger troligen inom 20 generationer som har nästan 87% sannolikhet och ännu mera troligt inom 24 generationer som har 95%. Det troliga är därför att vi inte kommer att hitta den gemensamma personen då jag på den grenen bara har 8-9 generationer tillbaka och då är jag i slutet på 1600-talet. Räknar man tillbaka och säger att en generation är cirka 30 år i snitt så hamnar den 20 generationen i mitten av 1300-talet och den 24 generationen i början av 1200-talet. Kommer att bli svårt att hitta den gemensamma länken med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar