tisdag 23 juni 2015

Lill-Olle från Gräsmark

För några år sedan skrev jag ett blogginlägg om mina funderingar hur min farfars farfar kunde hitta hela vägen från Gräsmark i Värmland till Forsmo i Ramsele. Jag har fortfarande inget förslag på någon person som berättat om platsen och att det var därför som han hamnade just där men när jag i helgen åkte genom Gräsmark församling så fick jag i alla fall en tanke om varför han stannade i Forsmo. Likheterna i landskapet och växtligheten är slående lika mellan platserna. Det finns vatten (Rottnen och Fjällsjöälven) och höga kullar med branta sluttningar som är klädda med björk, gran och tall. Det är en imponerande växtlighet längst vägkanterna med lupiner och andra färgglada blommor.




Dessa tre bilder är tagna på väg norrut utmed den östra sidan av sjön Rottnen och bara några kilometer från samhället Uddheden som är kyrkbyn.


Och slutligen ett kort taget på väg söderut på den västra sidan om sjön.

Vad jag också kan konstatera när jag tittar lite noggrannare på datumen för flytt så tog fadern ut flyttbetyg i november 1871 men båten han åkte med avgick i april 1872. Var han bara kvar hemma den tiden eller stannade han för någonstans på vägen till Oslo där han åkte ifrån? Både Olof och hans bror Jon tog ut flyttbetyg i mars 1872 för att åka till Ramsele men de skrevs inte in i flyttlängden där förrän i november samma år. Vad gjorde de för något i nästan åtta månader?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar